onsdag 25 februari 2009

Utmanad av Teolinda

Teolinda har utmanat mig. Jag blev lite sen med svaret eftersom jag flöt ut i texten och helt plötsligt fann mig själv ha skrivit en novell om mitt liv, så jag fick helt enkelt börja om...


1. Vad ville du bli när du var liten?
När jag var barn var det två saker jag ville helst av allt i livet:
Att växa upp. Och att få bestämma mina kläder själv. Eller om vi ska vara helt sanningsenliga, att bestämma det mesta själv.

2. Vad blev du?
Jag blev stor och bestämde det mesta själv. Jag avskydde matematik och geografi, så ödets ironi (som antagligen gapskrattade när han/hon/henom kom på det) såg till att jag arbetade med just de två områdena. Lustigt nog trivdes jag som som en fisk i vattnet och blev fena på hela Sveriges och Europas geografi.

3. Samlar du på något?
Oj oj oj... Är påven katolik?
Jag samlar på böcker. Musik. Stenar (alltså inte kristaller och sådant, utan sten.) Buddhor. Vänner. Skratt. Minnen.

4. Vem skulle du vilja slå på käften, alt. skicka en brevbomb till? Orsak?
Hmm. Inte brevbomb, eller slå på käften, men en muntlig käftsmäll skulle jag kunna tänka mig att ge t ex juntan i Burma, (visst, de har frigett några nu, men jag är inte nöjd), folk som försöker pådyvla andra sin egen livsstil skulle också kunna få några muntliga orrar. Enbart för att jag tror att sin egen väg finner man bäst själv, visserligen kan man få råd på vägen, men folk som försöker pådyvla en saker och ting går bort.

5. Vem skulle du vilja krama? Orsak?
Hmm... Det var svårt. Kan jag säga "ingen" utan att framstå som en helt kärlekslös person? Annars blir det ju de gamla vanliga. Katterna, min vilde far och mina vänner.

6. Hur ofta ljuger du?
Faktiskt nästan aldrig. Jag har ett helsike att komma ihåg om jag ljugit så det är lika bra att säga som det är så jag slipper stå och skämmas.

7. Vad var det bästa som hände i går?
Svängen förbi torpet igår. Tanken som slog mig "Herregud, det här är mitt! Jag har en loge! Syrener! Det är mitt!" Som en annan Garfield med lasagnan gick jag runt och bara log.

8. "Säffle...på vägen till Provence". Är det en bra slogan?
Hrm. Nej. "Säffle och en kopp kaffe," däremot.

9. Kan du jonglera med tre bollar?
Absolut inte. Jag har ingen koordinationsförmåga när det gäller bollar.

10. Vad är det godaste du har i kylskåpet just nu?
Linssoppan jag precis ställde in. Och semlorna som står så blygt och snällt och vinkar med locken så fort jag tittar in...

Och... Jag lägger till en alldeles egen fråga, vad önskade du dig mest av allt när du var barn?
Jag åt kalaspuffar när jag var barn, på baksidan fanns en tävling, där man kunde vinna en raket full med godis. Jag drömde om den där raketen, den dagen den skulle komma hem till mig, hur mina föräldrar skulle bli förvånade, hur mina vänner skulle bli helt till sig. Hur brevbäraren skulle stånka av ansträngningen. Allt det där drömde jag, trots att jag inte ens skickat in talongen och var med i tävlingen....

Utmaningen går vidare till:
Bitten
Stella Sweden
Baronessan
Cicki

6 kommentarer:

Cicki sa...

Antar utmaningen. Det får bli någon gång mellan springen upp och ner i tvättstugan.

stella sweden sa...

Jisses så många frågor...får se får se...vet iaf att jag inte ville bli större egentligen för jag hade redan som en minishe en hybris U gillade att inbilla andra att jag VAR stor!

;)

Bitten sa...

Utmaningen är antagen och fullbordad.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
kul! :)
Jag sprang upp och ner i tvättstugan igår, men lika sjutton när jag var färdig så såg jag att jag hade tvätt kvar. Var sjutton hade den gömt sig? Finns det tvätt-troll?

Shirouz sa...

Hej Stella Sweden,
ja, många frågor bliiir e :)

Shirouz sa...

Hej Bitten,
kul, jag kommer över sedan och läser :)