måndag 23 februari 2009

Utmanad av Cicki.

Cicki har utmanat mig.

Utmaningen går ut på att skriva ner fem ogoda maträtter, och sedan skicka dem vidare till fem andra bloggare för att se om de vill/vågar äta detta. Vidare ska man tala om ifall man vågar/vill äta något från utmanarens lista.

Här är Cickis maträtter som hon ogillar och mina kommentarer:
1. Blodpudding.
Jodå. Det kan jag tänka mig att äta. Jag äter det inte så ofta som jag borde.Den ska vara knaperstekt och ekologisk. Som en skosula. Gott gott i gott gott!

2.Välling.
Nej fy fan!

3.Pannkaka.
Mjaa.... Inget jag rusar till matbordet efter. Jag kan äta det men känslorna jag har för pannkakor är precis som pannkakorna själva, lite smådaskigt bleka och halvljumma. Ska jag äta pannkakor ska de vara knaperstekta. Som en skosula ungefär där också.

4.Grisfötter.
Jag kan tänka mig att leva mitt hela liv utan att veta hur det smakar.

5.Chokladpudding.
Gott! Gott! Den ska serveras så här: Först krossar man några småkakor i botten av ett högt glas, ballerinakakor fungerar bra, och krossningen ska vara lagom...
Sedan på med chokladpudding och grädde! Hurra! Gott!

Vad ogillar jag själv då?
1. Köttfärs. Det är något med konsistensen, köttfärssås, tacos, nej tac(k).
Hamburgare går när jag är hungrig som en mongolesisk tigervarg. Men helst inte.

2. Falukorv. Jag ryser vid blotta tanken. Det är konsistensen igen. Smaken. Vidrigt.

3. Strömming. Som att äta tusen små spindelben.

4. Icke-ekologisk kyckling. Bara för tanken på hur de har det.

5. Haggis. Jag tycker om får. Och magar. Men vid kombinationen fårmage går gränsen.

Sedan ska jag utmana några.
Hmm...
Jag utmanar två nya bloggare som jag tycker är läsvärda. Ni andra, har jag en känsla av har varit med redan.
Plus min vän Fimpen. Jag vet att du inte har någon blogg, men du kan skriva i kommentar?


Ika i datorn

Teolinda

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att va olika är ju bra, mångfald å jadajadajada. Men här blir jag nästan lite orolig, för vi verkar ha diametralt motsatt smak när det gäller mat; 1. Gillar köttfärs å typ allt man kan göra med det - köttbullar, bolognese, tacos, limpa, lasagne etc etc. 2. Falukorv, ska ju gå ut i köket direkt efter denna kommentar å göra stroganoff. Väldigt gott! 3. Strömming - DET GODASTE SOM FINNS! 4. Kyckling, ja. Jag VET ju egentligen inte hur dom har det men jag kan ju TÄNKA MEJ. Så det är ju rätt att alltid köpa ekologisk, men måste erkänna att jag inte är säker på om jag gör det. 5. Haggis. Det vet jag inte vad det är... Nu kommer Fimpens minuslista; 1. All sorts svamp URK! 2. Sen, å det är ju inte heller en rätt men: broccoli. Fi f-n! 3. Såna därna färdiga mikrougnsportionsrätter. Isch! 4. Skolans redda, blekgröna grönsakssoppa, puke! och sist men inte minst 5. Mat, ofta kinesisk, som är friterad, alltså med ett sånt där "skal" av friterad deg- Jaa, där fick du nåt i BITA I ;o)

Cicki sa...

Efter att jag skrivit mitt eget inlägg kom jag på fler maträtter jag inte gillar. Det är bland annat potatissallad. Det härör sig från den tiden när jag jobbade i charken på en ICA-butik. Det var när det var jättemodern att äta rostbiff och potatissallad. Det ansågs om höjden av lyx att servera det på alla festern. På denna butik tillverkade vi vår egen potatissallad. Sedan stod man där och klaffsade upp det till varje kund som sa: Vi tänkte fira lite idag så vi ska kosta på oss rostbiff och potatissallad. Bläh. Jag kan än idag inte äta en äcklig kladdig potatissallad. I alla fall inte köpt. Möjligtvis kan jag stå ut med min egengjorda, fast då blir det oftast ljummen potatissallad helt utan några tillsatser av kladdig majonäs.

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
ja, vi kan väl säga som så, att mat ska vi kanske inte laga ihop ;)

Men. Svamp. Det har du rätt i. Det glömde jag bort. Folk yrar om sina kantareller, champinjoner och jag vet inte allt och jag kan inte med det. Det känns som jag borde tycka om kantareller för alla säger det är så gott, men igen, det är konsistensen i de som jag inte tycker om. Jag är tydligen skosulemänniska. Så är det.

Men broccoli, det är gott, och livar upp vilken tallrik som helst. Eller blomkål... (när jag var liten kunde jag tjata hemma om att få ett alldeles eget blomkålshuvud till lunch. Det åt jag sedan, kokt som det var och det var så gott. Det är länge sedan jag åt det nu. Det borde jag göra igen.
Färdigmat är jag inte svag för heller. Soppan du nämner serverades nog aldrig i min skola när jag var där, tur det...
Friterad mat är inte något jag står efter heller. Fast friterade lökringar, mumma!

Shirouz sa...

Hej Cicki,
jag gillar inte potatissallad heller så värst. Enda gången jag ätit någon som jag vet att jag tänkte var riktigt god var nere på klubben. Men den knockade mig nästan av fötterna, för den var helt perfekt. Annars tar jag också hellre en potatissallad utan majonäsen. Jag gillar inte majonäs speciellt mycket när jag tänker efter.

stella sweden sa...

Hallå sööta fröken turbanan! Sitter den som den ska fortfarande?

Puss!

Shirouz sa...

Hej Stella Sweden,
jajemen, och jag har inmundigat en hel banan till frukost, denna krona bland örter :)