tisdag 3 februari 2009

Tandläkare i mina tan(d)kar.

... Och tänk vad många tandläkare jag minns.
Jag minns tandläkare som hade fingrar som prinskorvar.
Jag minns tandläkaren med blå tänder.
Jag minns tandläkaren som hela tiden sa "Gapa stort, större, större."

Jag minns tandläkaren som var allas skräck, han som var så omild och mer kändes som han skulle ägnat sig åt något mer handfast i tillvaron, som att borra hål i gatan eller något.

Och jag minns också (guskelöv) tandläkaren jag har nu...
Han har en speciell sorts humor.

Missar man en tid hos honom, säg att du försovit dig...
Då kan du väckas av en telefonsignal, när du svarar yrvaket med ditt namn så är det enda du hör en tandläkarborr och sedan en vän röst som säger "Gissa vem..."

Eller, så kommer han in och sätter sig, efter att röntgenplåtar och allt är klar, sätter sig ner, ser milt bekymrad ut och suckar.
"Nej..." suckar han.
"Vaddå?" säger jag och ser milt panikslagen ut.
"Neej..." skakar han på huvudet.
"Vad!?"
"Jag är ledsen. Du har inga hål. Du får gå hem."
Sedan reser han sig, rycker på axlarna, suckar igen och går ut.

Jag gillar faktiskt min tandläkare. Skarpt.
Dock vill jag inte skämma bort honom och vara där för ofta.

6 kommentarer:

Baronessan sa...

Usch, nu väckte du upp mina gamla demoner. Tandläkaren från helvetet som förstörde alla mina tänder. Borrade stora kraterhål vare sig det behövdes eller inte.

Jag gratulerar till din nuvarande tandläkare. Humor kommer man långt med. Särskilt när det känns nervöst.

Jag har också hittat en tandläkare idag som jag trivs med. Hon har väl inte någon översvallande humor men hon är glad, försiktig, duktig och lyssnar på mig när jag vill ha STOOOOOR bedövning.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jo, jag vet, man glömmer dem aldrig... Det är väl det som är det värsta, när man ska dit så är de dåliga man minns först, och så får man gräva lite djupare för att komma ihåg de som är bra.
Gratulerar till din tandläkare också, min lyssnar också när jag ylar "Bedövning!" :)

stella sweden sa...

...ororar mig egentligen inte FÖR tandläkaren i sig eller besöket utan det som oroar mig är hans räkning...önskar att han vore kopplad till telenor eller nått för de är väl de som har reklamen cheep?
Annars är han en jävel på U ha humor...föra sejouren så väste han åt mig att du FÅÅÅR slå mig på käften när jag är klar!
Jupp!

(kattistugan?)

Shirouz sa...

Hej Stella Sweden,
hehe, det vore helt magnifikt om tandläkarna kunde vara kopplade till telenor, jag gillar den där får-reklamen och nynnar numera "boorn to be cheeep" lite när som helst här hemma.
Och sådana där tandläkare tycker jag om. Med humor så går det faktiskt lite lättare att uthärda besöken.
Hmmm.. Kattistugan... Det är nog tusan det bästa hittills! :)

Bitten sa...

Jag har också en snäll tandläkare nu och han har faktiskt nästan botat min tandläkarskräck. Men går till tandläkaren utan darrande ben gör jag fortfarande inte. Jag brukar ändra tiden ett par gånger innan jag tar mig i kragen och går dit, för jag vill ha övertaget. Så lätt lägger jag mig inte i tandläkarstolen, utan bara när jag själv känner att jag är redo.

Shirouz sa...

Hej Bitten,
jag ler här, för det här med att ändra tiden ett par gånger, det gör jag med, och av precis samma skäl :)
Min tandläkare och tandsköterskorna är jättebra, och som du säger, den värsta tandläkarskräcken har de botat, det jag har problem med är väl att jag absolut inte har någon kontroll överhuvudtaget, kontrollfreak som jag är...