torsdag 26 februari 2009

Snart kräver jag väl en musikal...

Jag har mina hemligheter...
Fimpen sa någon gång att hon aldrig visste vad hon kunde vänta sig från mig.
Jag svarade nog som så att det var en del av charmen med mig. Blygsam som jag är...

Men nu...
Nu börjar till och med jag undra lite över mig själv.
Saken är den att jag vann en Tradera-auktion. Jag gör oftast det, vinner menar jag, när jag väl är med i en auktion, ity att jag är envis som en grävling om jag verkligen vill ha något.
Ibland är andra med och bjuder och jag sitter med fingret på update-knappen som om jag vore en snabbskjutare i Vilda Västern, jag bjuder och jag bjuder över och den sista minuten är så intensiv att efter avslutad auktion är jag lika slut som om jag dansat breakdance i tjugo minuter.
Allra värst är det när jag möter en liknande auktionsbudare som är lika envis som jag.
Adrenalinet flödar och jag misstänker att det inte bara är på min sida av datorskärmen som en hel del väl valda svordomar sipprar fram.

Men sedan ibland blir jag så betänksam. Som i förra veckan...
Jag såg en så vansinnigt snygg tunika. (Fast eftersom jag är en principfast kvinna som alltid hävdat att "Tunikor tar jag inte på mig! Det är så fult"" så döpte jag om tunikan till blus rätt och slätt och så var jag av med det problemet...)

Saken är den att den var rosa. Med speglar, som jag sa till Fimpen i lördags kväll när vi svingade några bägare på klubben. Fimpen som numera alltså vet att hon inte vet vad hon kan vänta sig från mig lyfte knappt på ett ögonbryn men hon såg på mig med smått skärskådande ögon.
Det var alltså ingen reaktion att tala om, inte om man jämför med när jag avslöjade att jag har en Dolce&Gabbana hängande i garderoben.

(Ja, jag kan höra er som följt med mig ett tag. Jo. Jag har det. Ja. Jag vet. Det är mode. Jag gillar inte mode. Men jag fick den. Den är säkert inte äkta... Och jag kunde inte motstå den. Den är vit med strass-stenar och ett litet sött blixtlås som går från midjan och en bit upp. En vacker dag, när jag är smärt och smidig som en sylfid ska jag komma uttravande som en yster märr i den. Dock inte nu när jag mer känner mig som en spolformad säl. Fimpen vill att jag ska ha den på ett stort klubbkalas någon gång, men riktigt så roligt ska vi inte ha det...)


Men i alla fall. Den här rosa blusen hade ingen annan bjudit på. Ett stort mysterium för mig, men jag tänkte som så att "Så här är det att vara ett klädgeni. Folk begriper inte vad som är snyggt och inte snyggt."
Dagarna gick och jag var fortfarande den enda som begrep.
Jag tog hem den också. Utan någon huggsexa om priset.

Och idag kom den hit.
Jag öppnade och tog fram blusen ur paketet.
Den är väldigt rosa. Skir.
Full med små silverpaljetter och brodyr.
Jag älskar den.
Jag fullkomligt älskar den...
Men någonstans undrar jag för mig själv.... När ska jag ha den här?
På en klubbkväll och känna mig lika hemma som om jag gått ner till klubben i aftonklänning?
När jag går och handlar så att folk kan njuta av strålglansen av mina paljetter?
När jag har kalas hemma så att folk blir tvungna att ha solglasögon inomhus för att inte bländas av mig och mina hundratusen paljetter?

Och vad är det som händer med mig?
Jag som trodde mig veta att jag är en t-shirt och slitna jeans-människa?
Det här är ju inte det enda plagget med brodyr och paljetter som hittat hem till mig.
Redan innan bor en grå blus med kattgröna stenar i min garderob...
Plus en solnedgångsfärgad blus med brodyrer över hela blusen.
Plus en beige tunn blus med små pärlor.

Är jag på väg att bli en Broadway-människa? Kommer jag snart att kräva en musikal om mitt liv? Att själv månde få vara huvudperson?
Jag har t o m (gud hjälpe mig eller om han/hon/henom inte har tid, vilken gud som helst...)
tittat på kjolar.
Svarta snäva saker som ingen normal person kan hoppa över gärdsgårdar med.
Hjälp!

6 kommentarer:

Bitten sa...

Klädsmaken håller väl helt enkelt på att ändra sig - från jeans till tyll. Det händer alla.

Shirouz sa...

Hej Bitten,
fasen, är du synsk? Hur anade du att det var just tyll i kjolen? :)

Cicki sa...

I Ulvstrumpas strumplåda
kan man numera skåda
en rosa blus med paljett och brodyr
på Tradera var den inte så dyr

Men när ska jag den använda
det kanske kan hända
på fredagkvällens pubrunda
tänk vad alla ska undra

I svart kjol av tyll
det är nästan som en idyll
Ulvstrumpa säger, nu vill jag ha en musikal,
vassego säger jag, som sitter här och gal

Shirouz sa...

*Slår ihop händerna och applåderar vilt!*
Magnifikt, jag är imponerad, med rim och allt!! :)

Cicki sa...

Jag är egentligen ingen rimmare men det bara föll på plats den här gången. Fyllt av nödrim men det är smällar man får ta.....:-)

Shirouz sa...

Jag gillade det mycket, jag :)