söndag 1 februari 2009

Skillnaden mellan kalorikmaskin och kalorimaskin.

Dagens ord är "kalorikmaskin".
I hastigheten läste jag fel, "kalorimaskin," tänkte jag, "jo, en sådan var jag ju igår."
Det inmundigades både choklad och popcorn och jag funderade ett tag på en öl, men latheten i mig sa att det var alldeles för jobbigt att resa sig och gå till spritskåpet i köket.
Och jo.
Det heter spritskåp i mitt hem. Andra må ha barskåp och jag vet inte allt, men jag har ett spritskåp. Det innehåller öl och whisky. Men nu har det smugit sig in en tetra vin också, eftersom min vilde far sa "Det är så nyttigt med rött vin!" och gav mig en.
Så nu har jag en liter vin som står och blänger på mig, det känns sannerligen nyttigt.
En vacker dag kanske jag öppnar den. Det har hänt under förr.

Men. Kalorikmaskin är en helt annan sak.

tekn. varmlufts- maskin (där enbart den uppvärmda luften an- vändes till drivande av maskinen; motsatt: eld- luftsmaskin, där både uppvärmd luft o. erhållna förbränningsgaser användas för nämnda ända­mål). SvT 1852 nr 153, s. 2. För tunneln under Södermalm i Stockholm användes kalorikmaski­n.

Den uppfanns av John Ericsson, det är inte klokt vad man lär sig, eller hur?

Men kalorimaskin.
Det var jag det. Igår.

2 kommentarer:

Cicki sa...

Jag dör. Kom precis på hur vi har vårt vin. På en hylla bredvid spisen tillsammans med flingorna. Undrar om det är meningen att man ska ta vin till frukost då......

Övrig sprit förvaras i bokhylla för man blir så klok när man dricker. I alla fall tror man det själv.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ha ha ha ha!!! Du har alltså ett vinflings-skåp ;)

Jupp, otaliga är de gånger när jag har löst alla mysterier med livet, universum och allting under en kväll. :)