måndag 9 februari 2009

... vari jag helt och fullt anammar Willies och Kinkys mantra.

Det är som så, att i några textrader ur en sång, eller ur en bok, så kan det rymmas precis allt man själv känner. Eller har tänkt men aldrig satt ord på.
Det kan vara både klokt, sarkastiskt och ibland känner jag "Ja, där satt den!"

Sista tiden, så har orden från Willie Nelson i Roadkill ekat i min hjärna vid vissa tillfällen.
"Fuck'em if they can't take a joke." säger han ett antal gånger, och ska vi vara petiga, så säger även Kinky Friedman det, och ska vi vara ännu petigare så sägs det att Bette Midler var först med det.

Om vi nu ska vara så petiga. Men det ska vi ju.
Nu, eftersom jag börjat hysa en något underlig förkärlek för män i cowboy-hattar och country så väljer jag att säga att det är Willies och Kinkys ord.


När jag är ute på stan och råkar på någon ur en försäljningspersonal som är otroligt sur och mest liknar en bandhund med för lång lina så tänker jag "Fuck'em if they can't take a joke..." och så ler jag och dränker dem i vänlighet.

Om någon är tjurig, otrevlig eller bara i största allmänhet miserabel mot mig så ler jag och dränker de i vänlighet medan jag hör Kinky säga på släpig texanska "Fuck'em if they can't take a joke..."
På klubben var det för ovanlighetens skull en människa som hade dåligt ölsinne och var rabiat ickerökare. Han fick syn på mig med min cigg och kallade mig först för idiot, sedan för dubbelidiot....
Vad gjorde jag?
Jag skrattade, klappade honom på axeln och sa "Nåväl, men någon måste ju vara det också..." och sedan gick jag.
Och i andanom hörde jag Willie säga med ett gillande smil "Fuck'em if they can't take a joke!"
Inte hade jag en aning om att detta lilla mantra skulle leda mig till vad som börjar kännas som en viss transcendental upphöjning i mitt själsliv..
Men jag lovar. Det fungerar.


Det som är mest förtjusande att se är att folk blir så förvirrade. Det får mig att le ännu mer, och nu, när jag slängde ett getöga på buddhorna som sitter och alltifrån småler till storskrattar i min lägenhet, så slår mig en tanke...
Det ser faktiskt ut precis som om de tänker samma sak.
Jag vet. Det kan uppfattas som hädiskt att säga det.
Men titta nästa gång du stöter på en Buddha.
Visst ser det ut så?
För övrigt, så tänker jag som så, att du blir inte allvetande utan att ha ett visst mått av humor för att orka med att veta så mycket.
Så jag är tämligen säker på att Buddha hade humor.
En annan sak jag är säker på är att folk som inte har humor aldrig blir allvetande, eller ens sniffar på möjligheten att det finns en massa saker de inte förstår.
De vill inte veta. För de vet. De vet precis hur det är i deras egen snäva cirkel och det är de nöjda med.

Och för övrigt, om någon till äventyrs skulle känna sig förolämpad.
Som Willie och Kinky och Bette säger:
Fuck'em if they can't take a joke.

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Det där är alldeles lysande. Precis i min anda. Jag fick ju ett så gulligt mail där jag blev kallad ful, tjock, gammal och ko. Jag skickade till svar: "ha en bra dag". Jag tror att hon behövde det.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, jag gillar det talesättet, allt blir så mycket lättare att hantera. Tycker du visade prov på verklig "Fuck'em-mentalitet" också när du svarade med att önska en bra dag. Strålande :)