lördag 21 februari 2009

Den där cowboyen från Texas...

Jag vet. Jag är helt oförbehållsam när det gäller saker och personer jag tycker om, jag vill ha det så, jag fattar inte varför man ska bara tycka lite eller tycka lagom om något när man egentligen, helt oförblommerat bara älskar det. Trots och på grund av allt det är eller den är.
Passion, mina vänner, det är det det hela handlar om.
Mycket passioner och djupa berg och höga dalar. Det är det det handlar om.
Ja.
Du ser rätt.
Det står djupa berg och höga dalar.

Igår så var jag faktiskt inte ute och rystade fötterna på någon klubb, ej heller sänkte jag en och annan öl, jag var helt stillsamt hemma.
Läste Kinky Friedman och jag blir grön av avund över hans sätt att uttala sig mellan varven.
Jag gillar den där cowboyen från Texas något så ända in i pipsvängen, jag gillar hans kärva humor, hans cynism och det där hjärtat som man ändå anar fortfarande slår och bultar med värme. Inte bara av gammal vana utan av värme.

Och vem är jag att undanhålla några godbitar från igår..
I "When the Cat's Away" händer det sig som så, en kvinna han nyligen träffat visar sig ha förbindelser med den colombianska maffian. Eventuellt så kanske maffian är ute efter att ge honom en "Colombian necktie" vilket i praktiken är att de slitsar upp strupen och drar ut tungan och låter den hänga ner över halsen.
(och satt du och åt och smaskade godis medan du läste så ber jag om ursäkt.)

Hur som haver, Kinky är inte så vansinnigt lycklig över den framtidsprognosen så han har dragit sig lite tillbaka. Helt förståeligt, eller hur?
Men så ringer hon till honom och säger att hon tror att hon älskar honom.
Kinky säger ingenting, det blir tyst och han tror att han hör henne gråta.
De lägger på och:
As I hung up, I wondered why I couldn't just meet a broad at the mailbox on the day her Visa card arrived. Why did things always have to be so melodramatick and convoluted?
"One of these days," I said to the cat, "they're going to make a life out of my movie."

Sug på den repliken... Magnifikt...

Och det kommer mer.
"I fed the cat some tuna. They say if you feed a cat tuna all the time, you'll turn the cat into a tuna addict. Makes the cat finicky and irritable. I say, "How can you tell?" My cat happens to have always been finicky and irritable and I've always been finicky and irritably and we don't need other people telling us how to run our lives."

Jag menar, vad kan jag mer än göra att buga åt Kinky Friedmans håll och svepa med min imaginära cowboyhatt och njuta av hans ord.
Man kan definitivt tillbringa kvällen i sämre sällskap.

Inga kommentarer: