måndag 23 februari 2009

Dagens låt om hjärnkontoret själv får välja.

Jag vet inte vad det säger om mig men dagens låt som jag har i hjärnkontoret är
"Sjörövarfabbe, farfars far är minsann en sjusärdeles karl!"
Sedan är det ett litet glapp i mina textkunskaper sedan fortsätter det glatt
"Tjoafaderittan lej!"

Bara dessa två rader. Och de går inte att få ur hjärnan...
Jag kan inte förstå min hjärna ibland, jag som bär på allehanda musikskatter i minnet, men när hjärnkontorsgrammofonen får välja själv så är det nästan alltid något som får mig att undra över mig själv.

Har hunnit att sjunga den för katterna, det blev två tassar minus i betyget om jag förstod det rätt. Asta Katt blev så upprörd över min intressanta (tycker jag själv) röst att hon fick göra snabbutryckning till kattlådan. Diesel lade öronen bakåt och hade jag kunnat mer av texten hade han troligen stoppat tassarna i öronen och flytt.
Ingen förstår min musikalitet. Inte ens jag själv.



Tillägg....
Oh! Jag kom på fortsättningen nu!
"Men då, vad står på, sjörövarfabbe blir blek och grå, oj då, vad står på?
Ojojoj ojojoj oj oj OJ OOOOJJJJJ!"

Kanhända jag smittat någon annan nu. Man kan ju alltid hoppas.

10 kommentarer:

David sa...

"Kring alla hav han far och far", har jag för mig. I glappet alltså. Ytterligare ett fragment. Riktigt postmodernistiskt.

Shirouz sa...

Hej David,
tack för fragmentet, utan tvekan postmodernistiskt. Ett tag hade jag för mig att det var en ko inblandad också men det var Idas sommarvisa kom jag fram till. Annars hade kon gjort det hela lite surrealistiskt. Men man kan inte få allt. :)

Anonym sa...

Trallalalalla lalalaaa tamtamtam sjusärdeles karl.... Å sen: "Men han är sjösjuk alla dar", tjoahaddelittan LEJ! /SjörövarFimpen/

Cicki sa...

Man kan bli smått galen när hjärnan lever ett alldeles eget musikaliskt liv. För hur kan man få en låt på hjärnan som man bara hatar. Ta denna hemska CaracaraMia med Måns Zemmelröv eller vad han nu heter. Den är ju gräslig. Döm om min förvåning när den sitter i min hjärna och spelas om och om igen. Och det är bara just de där orden som går runt som ett positiv. Eller alla Christer Sjögrens hemska saker. Vissa låtar som var bra i sitt orginalutförande men som hamnade på hal is när C. S fick tag i dem. Det är de versionerna som mal om och om igen. Fast ibland måste jag ju erkänna fastnar det även en och annan lyssningsvärd låt i min knäppa musikhjärna. Då får man passa på att njuta av sina tankar.

Shirouz sa...

Hej och tack Sjörövarfimpen,
fortsätter det så här har jag snart hela låten att sjunga nästa gång den dyker upp på hjärngrammofonen. :)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, det är just det! Varför är det i de flesta fall låtar som man *inte* vill ha på repeat i hjärnan!?
Och det där, att det är bara några rader som går i retur, hela tiden? Jag begriper inte varför...
Absolut, de få gånger som hjärngrammofonen spelar något njutbart så är det bara att se till att njuta av bara helsike! :)

stella sweden sa...

..en låt som ständigt spökar i min hjääärna är and then I´m going to spoil it all but saying something stupid like I laaaaaaav U!

Boktoka sa...

Nu blir det ordning på torpet:

Sjörövarfabbe farfars far
Är minsann en sjusärdeles karl
Kring alla hav han far och far
Tjoafadderittan lej.

Sjörövaryrket passan bra
det är bara att röva och ta
och det sa Fabbe gillar jag
tjoahaddelittan lej

Men då
vad står på
Fabbe blir plötsligt blek och grå
Oj då
Vad står på
oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj

Sjörövarfabbe farfars far
Är minsann en sjusärdeles karl
Men han är sjösjuk alla dar
Tjohejhadelittan lej

Stormen ryter och åskan går
havet brusar och seglena slår
ner i kajutan Fabbe går
Tjoahejhaddelittan lej

Kräks och svär och mår inte bra
Bättre väder det vill jag nog ha
Annars sa Fabbe slutar jag
Tjohejhadelittan lej

Men då
vad står på
Fabbe blir plötsligt blek och grå
Oj då
Vad står på
oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj

Men det är nåt ingen mänska förstår
varför alltid så illa jag mår
bara båten guppar och går
Tjohejhaddelittan lej

Sjörövarfabbe farfars far
Är minsann en sjusärdeles karl
Men han är sjösjuk alla dar
Tjohejhadelittan lej

Så där ja! Puh!

Jo Shirouz... Råkade markera en av dina kommentarer som spam på boktoka, så om du skriver något som inte dyker upp inom rimlig tid kan du väl hojta till, så får jag försöka åtgärda. Dina kommentarer vill jag ju inte vara utan.

Shirouz sa...

Hej Stella Sweden,
ack, den har jag haft på repeat också ett antal gånger. Den kan jag dock leva med. :)

Shirouz sa...

Hej Boktoka,
tack, härligt! Nu kan Fimpen och jag sjunga allsång på den här nästa gång vi träffas.
Okay, jag ska komma ihåg det nästa gång jag kommenterar :)