lördag 14 februari 2009

Charadrevoltörerna kan vara på frammarsch!

Det är troll i maskineriet.
Så fort jag sätter mig ner, börjar läsa en blogg och det kliar i fingrarna att skriva en kommentar då ringer telefonen.
När jag ska skriva här, då ringer telefonen.
En katt kräks och den andra löper, förut ylade jag "Det är tammefan precis som på ett zoo här!"
Minus att jag inte kan gå iväg och sätta mig på apberget och kasta nötter på turisterna.

Nu har det lugnat ner sig. Märkligt...

Igår kväll ringde det på dörren, två glada tjejer stod utanför, fnittrande och ystert muntra,
"Jo, vi har fest däruppe..."
"Jaha?"
"Och vi undrar, har du ett A4, ett blankt? Vi ska leka charader!"

Givetvis hade jag det.
Vi skakade tass och presenterade oss och sedan for de iväg uppför trappan.
Jag stängde min dörr, skakad ända in i benknotorna.
Fest och charader?
Dagens tokiga ungdomar...
Är detta ett led i deras revolt mot oss gamlingar? Oss gamla punkare, proggare, synthare, gothare och allt vad vi var?

Jag ryser och vet inte vad jag ska vänta mig härnäst.
Frackmiddagar?
Talhållare som står i trappan och bugar sig?
Ja, jäklar i det....
Jag har varit allvarligt oroad över hur dagens kids ska skaka om oss, jag menar, om du har föräldrar som tillbringat en stor del av tonåren med att sticka säkerhetsnålar genom kinderna, eller varit svartmålade och vitpudrade, eller har föräldrar som stått och kramat almar så är det nog inte så lätt att komma upp med något nytt revolterande.
Trodde jag, alltså.
Men charader och fest! Det är tammefan magnifikt!
Än en gång har kidsen visat att de kan skaka om den äldre generationen!
Det finns med andra ord hopp för den kommande generationen!

Men...
Är jag för gammal för att få hänga på? Jag menar... Charader låter lite kul...

6 kommentarer:

Cicki sa...

Ungdomen av idag är väldigt förtappad. De super minnsan inte i trappuppgångar och hyllar mellanölets lov. De spelar TP, charader och andra hemska spel på sina fester. Har nog kommit på dottern vid några tillfällen när hon ringt sent en lördagkväll och velat ha hjälp med i vilket landskap Örebro ligger i. Som en äkta övervintrad hippie får man ju nästan skämmas över sina ättelägg. Jag säger bara det, annat var det på vår tid med fickljummen Koskonkorva och en braja.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, jag vet! Jag blir så upprörd bara jag tänker på det, var gick det fel? Gjorde vi inte allt vi kunde för att vara föredömen för alla kommande generationer? Det är inte utan att jag börjar fundera på om de inte också på fritiden sitter och smygkikar på "Vem vet mest?" med Rickard Olsson...

Cicki sa...

Eller bingolotto med Lotta Engberg. Jag håller med om din fråga vad vi gjorde för fel. Fattar ingenting.

Shirouz sa...

Hej Cicki.
Hemskt. Hemskt är vad det är. Och lyssna här då... Igår kväll så hörde jag (genom golvet) hur ungdomarna nedanför satt och spelade gitarr och sjöng! Och du ska inte tro att det var några rock-låtar som anmodade dem att skaka om oss mellanåldringar. Nej du, det var visor! Jo, jag sa, visor! Jag är så upprörd så jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag sneglar ilsket på mina Motörskivor men det värsta är att jag stoppat undan grammofonspelaren i ett skåp. Jag får nöja mig med att blänga ilsket som en sur get nästa gång jag stöter på dem! Hu!

Cicki sa...

Kan du inte klaga hos hyresvärden. Det måste ju räknas som störande att höra visor genom golvet. Synd du plockat undan skivspelaren. Annars har du ju kunnat möta detta oljud med riktig musik, eller varför inte sjunga (läs skråla) Åttahundra grader.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, jag tror jag måste ta ett snack med hyresvärden. Det här måste stävjas i sin linda, innan jag vet ordet av sitter de väl på gräsmattan här nedanför och dricker saft och kakor.
Jag menar, vem vet vad de tar sig för härnäst, de verkar ju kapabla till precis vad som helst!