fredag 23 januari 2009

We har lift-off!

Det enda jag kan komma att tänka på är att skriva:
Houston, we have lift-off!

Det är så det känns ungefär.

We har alltså en lift-off, som inkluderar en nätt liten stuga, en gräsmatta, en loge med både loge, vedbod och två-personers-utedass!
We har also en lift-off som inkluderar syrener. Både lila och vita.

We har even körsbärsträd och en alm.
We har also en gammal pump och vi har de fria vidderna att blicka ut över.

We har också ett rum, med solgula tapeter och kakelugn och ett nött brädgolv.
We har also öppna landskap som den gamla ugglan Lundell sa någon gång förra seklet.

We har också historien som susar med vingslag runt öronen på detta ställe. En gammal kyrka om man behöver den, en gammal å och det går att gå över den när man är i behov vatten.

Jag vetefan vad jag ska göra med allt det här, men jag vet, vi har en lift-off.
Vädret ser klart ut härifrån min horisont, nu, precis nu, så lyfter vi upp våren en bit på vägen och kickar till kung Bore och säger åt honom att ta ett steg tillbaka. Och vet du, jag vete tusan om han inte gör det. Ett litet, litet steg, men inte ens han kan hindra en lift-off....

15 kommentarer:

stella sweden sa...

...gillar ordet We...u han som tror han är Kung Bore kan kicka sig själv i rövva! Undras varför vi bor i de här kalla landet när vi är så varma inombords?

We pluss We blir WeWe!

Cicki sa...

Snart är januari slut, sedan kommer ett jättekort februari. Och så är det mars och stuga. Det låter väl bra, eller hur.....:-)

*viskar lite tyst för att inte göra bort sig: Visst var det i mars du skulle få tillgång till den*........

Ika sa...

...du borde bli stugmäklare! Vilka ord! Vilka beskrivningar!

Nu vill jag också ha en stuga.

Shirouz sa...

Hej Stella Sweden,
japp, jag gillar det ordet med. :)
Och det var en förbannat bra fråga, hm, jag tänker... Kanske just för att vi är varma inombords uthärdar vi (eller tyar som Kristina i Utvandrarna sa) bättre än folk som kanske är kalla inombords. Vi bär en liten eld inuti oss, ja, fasen, så tror jag det är :)
Och sen, hade vi inte sommaren, eller drömmen om sommaren som vi tror att somrar ska bli så torde vi omgående emigrera till ett mycket varmare land med kokospalmer. Å andra sidan, då får man oroa sig över nedfallna kokosnötter. Alltid är det nåt ;)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
så tänker jag med, februari ska gå så fort, så fort!
Och, du har helt rätt, mitten av mars så är stugan min, igår låg jag och funderade på trasmattor, nötta brädgolv kräver trasmattor, jag är helt övertygad om det :)

Shirouz sa...

Hej Ika,
tack, hmm, det kanske vore något för mig att slå in på. Å andra sidan skulle jag väl bli förälskad i varannan stuga och inte vilja sälja den så mäklarfirman skulle gå i gigantisk konkurs medan jag går och beskriver hur det regnar in där och hur gistet golvet är där och så vidare. Det skulle bli dyrt för mig, misstänker jag, att börja samla på stugor... ;)
Och det är klart du ska ha en stuga, jag tycker nu, nyförälskad som jag är i stugan, att alla borde ha en stuga som de kan vara i om de vill. :)

Cicki sa...

Trasmattor i glada färger. Så underbart. Min sambo och jag är för det mesta överens, men inte när det gäller inredning. Vi brukar hitta kompromisser, men när det gäller trasmattor har jag aldrig lyckats övertyga honom att det är vackert. Så jag får frossa i att du får vackra trasmattor istället och glädjas åt det....:-)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
japp, och jag kanske lånar en kamera och så sätter jag dit några foton på trasmattorna när de kommit på plats :)

Cicki sa...

Det låter kanon....:-)

Jackan i bokslutstider sa...

Ulva...

Låter som du kommer att leva i en drömvärld framöver. Brädgolv och trasmattor är faktiskt en underskattad tillvaro inte alla förunnat att få/kunna njuta av.

Livskvalitet är det man själv sätter ut mål för att uppnå och nu låter du så där euforiskt lycklig. Jättegrattis!!!

Jag skulle dock bli lycklig om Kung Bore kunde hälsa på lite längre och låta snön ligga kvar. Palmer och kokosnötter låter bara urjobbigt svettigt. Tycker alla kommunalt administrativt anställda borde kunna outsourcas till Norrlands inland. Det hade varit lycka det *s*

Shirouz sa...

Hej Jackan,
tack!
Ja, jag ser fram emot det så ända in i bomben och det här är första gången jag önskat en vän ut ur sitt hus så jag äntligen kan ta det i besittning...

Hm, jag tänkte inte på hettan, det är jag inte så förtjust i heller, hmm, det bästa är nog om det är lagom, detta underbara svenska ord, lagom väder åt alla, det vore något, det! ;)

Ursula sa...

Åh, GRATTIS; Shirouz! Är så jätteglad över att du fick stugan!!! Du ser själv så mycket glädje den gett dig, redan! :-)
Det låter ljuvligt när du beskrivit den - tänk bara, kakelugn! Och allt det andra! Du bara MÅSTE lägga in ett foto på den, när det börjar våras runt knutarna! Och det finns säkert en massa spännande gamla växter där, kanske gamla fina påsk- och pingstliljor, och perenner... Om du ska fortsätta hyra den skulle jag vilja skicka dig några små perenner...
Grattiskram - du kommer att få en härlig vår och sommar där!

Shirouz sa...

Hej Ursula,
tack, tack!!! :)
Jag med, jag är smått överväldigad men definitivt lycklig :)
Ja, kakelugnen är en dröm som går i uppfyllelse, bara den.
Jag lovar, jag ska lägga ut kort, jag ska bara se till att låna en digitalkamera av någon och sedan ska det jädrar i min låda upp bilder på både stuga och syrener. Och kakelugn. :)
Jag är spänd också på vad det kommer upp för blommor, min vän som bott där har inte så stort trädgårdsintresse, men säger att det kommer lökar och lite blommor hipp som happ. Jag väntar med spänning på vad som kan döljas i jorde. Och åh! Vad snällt, det vore jättekul, jag hade ju ett torp för många år sedan med ett ex, jag satte både nattviol och stockrosor men nästa år, (när de troligen kom upp) så hade vi flyttat där i från. Jag funderar fortfarande på hur de ser ut och om nattviolen doftar så bedårande som jag tror.

Ursula sa...

Hej igen, du Sköna Solitära Shirouz, Snart Stugboende! Redan när du skrev om stugan första gången så kände jag att den där stugan var precis vad du behövde och ville ha! :-)
"lökar och lite blommor hipp som happ" - det tycker jag låter lovande... ;-)

Var det den vilda nattviolen du hade, den vitblommiga orkidën med den sagolika doften? Den har jag tyvärr inte, och den är ju fridlyst numera, men jag har en perenn växt som heter Trädgårdsnattviol och inte alls är släkt med den vilda. Den doftar dock fint, särskilt kvällar och nätter, men har ganska oansenliga blommor (ofta ljuslila - men utan guldkanter ;-).

Och nu har du inspirerat mig - igen! - till att skriva litet trädgårdsinlägg framöver... Tack för all inspiration jag får hos dig! :-)

Shirouz sa...

Hej Ursula :)
Jaa, jag kände nog det med, men jag var nog lite rädd att ta steget (frågan är varför man ska vara rädd för något som är bra. Det är ju inte speciellt smart. Egentligen..) men nu, så känns det bara så helrätt. Jag längtar tills vännen flyttat ut, och tiden kan inte gå fort nog känns det som....

Nej, det var inte den vilda, utan det kan nog ha varit trädgårdsviolen, den skulle vara lite ljuslila, det minns jag. Jag har för mig att jag beställde en massa frön från Impecta (eller vad sjutton det hette), de hade "gamla trädgårdsväxter" och jag sådde och sedan såg jag inte hur resultatet blev. Det blev säkert bra och jag hoppas de nya ägarna inte rensade bort blommorna...

Tack själv, du muntrar alltid upp mig och ger mig inspiration också, och ordet "solitär", det är fullkomligt ovärderligt! :)