fredag 16 januari 2009

Man vet aldrig...

Det är nästan så jag önskar att jag hade ägnat tvn mer uppmärksamhet igår.
Jag tyckte jag hörde någon yrskalle säga att tala sanning är att ljuga.
Sådana där uttalanden, kvasifilosofiska som inte har någon mening alls kan reta mig något oerhört.

Om nu han sa så, så tänker jag att det låter som kvalificerat bullshit, och kvalificerat bullshit är som vi alla vet ändå fortfarande bullshit.
Om han var ute efter att komma med ett odödligt citat i stil med "en inställd spelning är alltid en spelning" så måste jag säga att, "Nej. Det lyckades inte. Inte alls. Det lät bara dumt. Och meningslöst. Och nu talar jag sanning. Utan att ljuga ett dugg."

Men som sagt var, jag hade inte full koll på tvn. Det är mycket möjligt att det som vanligt var någon fin ironi som gick mig skyhögt över skallen.

Och jag tänker på Öijer, en ny bekantskap som jag hittills bara sett en halvtimme på tvn och jag tänker att jag tror aldrig att han skulle få för sig att säga något så dumt. För se, jag har fått för mig att den mannen har ett verkligt djup, ett djup som han bottnar i. Det har jag fått för mig.
Det är möjligt att det inte alls är så. Man vet aldrig...

Inga kommentarer: