lördag 31 januari 2009

Jag dricker inte mjölk längre, jag.

Det är mycket möjligt att jag är vansinnigt lättroad, men ack så jag har smilat här för mig själv...

Dagens ord var "råpa"
[sv. dial. råpa, nära besläktat med sv. dial. räpa o. nov. dial. räpa, ruka, samt RAPA, v. l][0] ruka
men det var det här som fick mig att gå vidare:
Ko-råpa...
(se RUKA, sbst.¹ 1 b); i ssgn KO-RÅPA.
som betyder:
liten hög av kreatursspillning, (ko)mocka; äv. bildl., om svår l. obehaglig situation.
Lind 1749, Önskligt vore att jag kunde komma ur denna – rukan

Jag gick vidare på kor, som jag för övrigt anser är fascinerande djur.
Varvid jag hittade:

KO-TODDY. (vard. o. skämts.) mjölk

Jag älskar det! Jag har aldrig hört det förut, men härmed så dricker jag icke mjölk,
nej, jag dricker ko-toddy!

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Min kära syster-yster jobbar på dagis. Hon har en helt underbar humor. Bland annat säger hon till barnen att: "mjölk är klöverlikör och vatten är vin". Önskar jag hade sett ansiktsuttrycket på den personal som frågade en liten gosse om han ville ha vatten eller mjölk. "Klöverlikör" sa han högt och tydligt.

Hon har ännu inte blivit anmäld till hem- & skolaföreningen.

Shirouz sa...

Klöverlikör går härmed till handlingarna som ett favoritord, det vete tusan om det inte slår kotoddy! :)