onsdag 14 januari 2009

En sådan helvetes dag. Om uttrycket tillåts.

Helvete, vilken dag!
Först så märker jag att dammsugaren inte suger normalt, tror att det är en halstablett den satt i halsen, så att säga.
Men, för en gångs skull så kollar jag om dammsugarpåsen är full.
Det var den.
Tömmer den.

Märker samtidigt att ett litet hjul som sitter på magen på dammsugaren har farit loss och nu ligger och bligar menlöst där dammsugarpåsen ska vara.
Sätter dit ny påse och bänder tillbaka hjulet.
I helskotta att maskinen suger upp något damm.

Ny utryckning, den här gång meddelst utryckning av sladd, nerkörning med dels en inte tiara utan en vanlig grej man har i håret, ni vet vad det heter, jag kommer inte ihåg det nu.
Hittar inget i vägen åt ena hållet, rycker till mig en gardinstång och kör ner ifrån andra hållet i slangen.
Skakar slang med gardinstång i tämligen våldsamt. Misstänker starkt att jag såg ut som en dålig imitation av en ormtämjare.
Inget kommer ut.
Rycker upp locket och ser att dammsugarpåsen klistrat sig fast på insuget så att allt maskinen orkar göra är på sin höjd ett "snörp".
Sätter dit dammsugarpåsen ordentligt.

Dammsuger sängen, sovrum och när jag kommer in i vardagsrummet far ett litet hjul som sitter under själva sugmunstycket dän.
Försöker sätta tillbaks det. Det åker dän. Igen. Och igen.
Slänger det förbaskade illvilliga lilla eländet till hjul i en skål på vardagsrumsbordet.
Lägger också märke till att det andra hjulet som ska sitta där lyser med sin frånvaro.
Fortsätter dammsuga, nu känns det mer som att hyvla av golvet utan det där usla lilla förbenade, förbanskade hjulet.

Ställer sedan tillbaks dammsugare, ser i förbifarten att lilla hjulet på magen på dammsugaren har försvunnit igen.
Jag bryr mig inte. Inte en gång till idag.

Sedan drar jag åt skärpet på jeansen innan jag ska ner i tvättstugan.
"Bloing!" säger det, då hela spännet frigör sig som om det vore någon slags frihetskamp.
Där står jag.
Med en del läderrem och en del spänne. I var sin hand.
Tack så mycket....

En del dagar känns det som varenda mojäng, maskin och pryttel samarbetar om att motarbeta mig.
Lustigt nog så har både tvättmaskin och tumlare fungerat.

Och, en lustig tanke när jag stod här och skulle slänga sängkläderna i maskinen, vet du, jag tänkte att "Jaha, nu tvättar jag bort honom fullständigt."
Lugn nu, jag sparade inte ett enda örngott att sniffa på, men visst är det märkliga tankar som kommer när man minst anar det?

2 kommentarer:

Cicki sa...

Aha, är det till dig han har flyttat. Inte för att jag har saknat honom, men ibland kan man ju fundera vart han tagit vägen. Vem, kanske du undrar. Han, den där Murphy, naturligtvis. Han med den där lagen. Det mesta har fungerat bra här under en längre tid, förutom det där med bilbatteriet då. Men annars så har det varit lugnt. Nu tycker jag ju det är för jäkligt att Murphy flyttat in hos dig. Du har just blivit av med en gubbe och så flyttar det in en ny. Hur ska vi nu lösa det här, för hit är han inte välkommen? Har vi någon antagonist som vi kan locka Murphy med? Tänker och återkommer mer om detta problem.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, precis!!! Det är hit han har flyttat, inte har jag bjudit in honom, men det bryr han sig inte nämnvärt om. Det enda jag är lite småskraj för nu är att han ska finna sig väl till ro här,jag angriper kaffebryggaren med största möjliga försiktighet (ja, alla tekniska apparater givetvis) och jag bara hoppas att han ska finna någon annan att flytta in till. Hm, jag tänker vidare på mitt håll här om det kan finnas någon annanstans han kan tänkas trivas...