lördag 31 januari 2009

Del två. Är glädje och lycka samma sak? Vari det allvetande numret ger sin syn på saken...

Vet du vad jag gjorde?
Jag har läst alla era kommentarer och jag måste bara säga i förbifarten, att det kan mycket väl vara som så, att ni är de klokaste och roligaste bloggare som finns i cyberrymden.
Det är fasen så roligt att höra andras funderingar och andras sätt att tänka och jag har nog blivit lite klokare om vad jag tror att glädje och lycka är, och vad skillnaderna är, likaså likheterna.

Men!
Jag kunde ju inte slå mig till ro med det.
Jag var ju tvungen att testa det där numret jag pratade om, dit man (enligt utsago) ska kunna fråga precis vad man vill, och få svar!

Så, det har jag gjort nu här ikväll, med en kopp grönt te i näven skickade jag följande sms:
Är lycka och glädje samma sak?

Jag fick som svar:
Glädje är form av lycka. Glädje skapas när något eller någon har gjort individer på bra humör.
Lycka framkommer när någon eller något har lyckats nå det mål som är uppsatt.
De har väldigt lika innebörder men skiljer sig detaljrikt från fall till fall.

Visst tusan funderar jag nu på om jag håller med eller mot. Men mest är jag barnsligt förtjust i att det äntligen finns en service där jag kan fråga precis vad som helst när som helst, det är som att ha en ordbok i mobilen. Hurra!
Nästa fråga lär bli vad Axl Rose egentligen tänkte på när han skaffade Bo Derek-frisyr....

4 kommentarer:

Cicki sa...

Hörru du, vad gör du hemma? Skulle du inte på lokal ikväll? Har förväntat mig en skön krönika på öl och vandringar hemåt i natten, när jag slår upp mina gröna imorgon.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
he he he! Ack, jag får göra dig besviken där, det mest spännande som hände igår var att Asta Katt ramlade ner från soffan. Givetvis var det mitt fel (om man får tro hennes blick) och hade ingenting att göra med att tyngdlagen kickar in om man envisas med att ligga med 3/4-delar av kroppen utanför soffdynan.

Jackan, måndagslyckat glad sa...

Jag känner glädje men är lycklig. Eller så känner jag lycka och är glad.

Ohh.. säkert något grammatiskt som jag inte minns längre.

Tycker det där svaret du fick när du ringde numret där de kan svara på allt nog inte var värt pengarna du fick betala. Mycket bättre reflektioner i inlägget innan och mycket roligare svar här ju *s*

Jag känner mig glad åt att vissa ord inte spökar i min hjärna iaf. Och lycka är att läsa andras tokroliga svar o idéer.

Shirouz sa...

Hej Jackan,
ja, jag håller med, de bästa svaren kom absolut i inlägget nedan. :)