lördag 17 januari 2009

Blöthjärtad kvinna ser åldrig rebell...

Jaha. Nu har jag blivit blöthjärtad med.
Jag visste det bara var en tidsfråga.

Står och röker på balkongen och ser lilla gubben med taxen komma gående hemåt efter en promenad. "Gulligt," tänker jag och så tänker jag "det är märkligt, men här, där jag står och ser dem blir de som bekanta, jag ser dem varje dag och de vet nog inte ens att jag finns...."

Sedan, när han kommer på gången här nedanför ser jag att han har jackan uppknäppt!
Och handskarna i näven!
Jag får behärska mig som fan för att inte skrika "Knäpp jackan och ta på dig handskarna! Det är inte vår än!"
Precis som jag vore hans mor eller något.
Han måste vara minst fyrtio år äldre än jag. Han har rätt att vara rebell i vintern.
Jag borde applådera honom och inte oroa mig för att han ska bli förkyld.

Inga kommentarer: