fredag 30 januari 2009

Är glädje och lycka samma sak?

Jo.. Jag är här fortfarande.
Jag kom just på en sak nämligen...
Stod och rökte på balkongen och tänkte att kanske är helgerna det som känns mest annorlunda som solitär varelse.
Lite den där känslan "Vad ska jag hitta på nu?" och det är en både märklig och löftesrik känsla.
Svår att förklara men kanske du förstår ändå.

Så tänkte jag i alla fall och sedan tänkte jag vidare, en del skriver saker de är glada över, en bra idé, och jag tänkte skulle jag skriva skulle jag vara glad över middagen som står i ugnen (korv och pommes frites... Jag vet. Inte nyttigt, men jag längtade efter det så ända in i bomben när jag var i affären.)
Sedan tittade jag på lampan jag hittade på en secondhand, lila och rosa står den i min bokhylla och skiner på två små katter, en lila och en gräddvit spräcklig.
Dem är jag glad över också, ett fynd från Tradera...

Jag tänkte på hur glad jag är över torpet, det är en sällsam lyckokänsla, som att ha en skatt alldeles för sig själv, något som glimrar löftesrikt längre fram...

Och sedan kom jag att tänka på det här...
Är lycka och glädje samma sak?
Och jag vet inte... Jag funderar fortfarande. Om det är samma sak, eller glädjen övergår i lycka eller om lyckan övergår i glädje?
Eller kan man känna glädje utan att känna lycka?
Lycka utan glädje kan man nog inte känna. Det är jag nästan övertygad om.
Hmm... Jag funderar fortfarande... Går de alltid hand i hand, eller kan de komma var för sig, den där lyckan och den där glädjen som vi nog alla vill ha?

Nej... Jag vet inte. Jag tror inte heller att jag blir klokare ju mer jag funderar över det...
Men någon annan kanske vet. Kanske det där numret man kan ringa och fråga precis vad som helst, som det är reklam för på tv?
Kanske de vet?
Eller kanske du vet?

16 kommentarer:

Baronessan sa...

Jag tror inte att man kan känna lycka utan att känna glädje. Däremot kan man nog känna glädje emellanåt utan att vara lycklig. Glädje kan ju vara i det lilla. En liten rolighet sagd av en medbloggare, eller ett smil från ett barn. Lycka är så mycket mer - ett välbefinnande och något av eufori, ett bubbel i hjärttrakten till vardags, dansa på moln och jag har nog ingen aning om vad jag svamlar om... ;~D

LordParzifal sa...

Det är TVs fel, det är för lite eller för dåliga program, så folk hinner tänka efter. skämt åsido...så är jag van, små saker är också roliga, kan ju inte vara Cinco de Mayo jämt med fyrverkerier...jag hittade t.ex. små chokladmoussegrejer med grädde i förpackningen färdigt på Lidl, även med bourbon och grädde (vita) bara en sån sak, kan man låtsas man är full också och slippa baksmällan...

ha en lugn helg

Be well,
LPWJ

Cicki sa...

Det här måste jag få fundera över. Tror att det är både ock, ibland är det samma sak, ibland inte. Återkommer i frågan när jag fått sova ordentligt.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, glädjen kan vara så mycket som man ibland inte tänker på, småsaker som bara poppar upp och lyckan beskriver du ju bara så himla bra. Just den där bubblande känslan, det är som skummande champagne men utan baksmälla :)

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
egentligen borde man kanske vara glad över det, att tv inte håller oss i ett järngrepp så vi stänger av hjärnan totalt ;)
Jag blir ibland lite trött på mig själv, att jag envisas med att tänka på saker som egentligen inte spelar någon roll, men det är som de limmar sig fast i skallen och återkommer ihärdigt. Ungefär samma grej som gäller med saker som man inte behöver veta, s k onödigt vetande, det limmar sig fast också. Hjärnan är baske mig ett förunderligt ting...

Och... Ack! Det är så att jag känner att jag borde ta en sväng till Lidl... Jag älskar choklad i alla former, och bourbon och grädde, herrejäsiken, det låter gott, och jag kan utlova (utan att ha smakat) att när jag väl inmundigar en så kommer jag att känna både glädje och välbefinnande. På tal om det, är glädje och välbefinnande samma sak? Okay, okay... Jag ska lägga av och fundera... ;)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, det kan det nog vara, det är nog det som är så häftigt, att det kan vara precis hur som helst, hoppas du sovit gott, vi hörs :)

Anonym sa...

Böj till glädje och lycka så det blir glad och lycklig av det så vet man att det är två ord för samma sak. Skulle lyckan vara mer bestående än glädjen kanske? Nope. För lyckan kommer, lyckan går. Skulle glädje står för något mer enkelt. Nä, för delad glädje är dubbel glädje! /Är lätt uttråkad och tung i ögonlockena på jobbet här å dillar lite i nattmössan, tror jag ZZZZZ ;D/Å hör HÄR då; ska nog ta å testa avokado some time soon.

Shirouz sa...

Hej Fimpen, för det är väl du?
Hmm, mja,nej, jag vete tusan om jag tycker det är samma sak, jag går nog mer på linjen att lyckan bubblar och glädjen är lite mer stillsam. Varför jag tror det, har jag ingen aning om, men det känns så.

Avokado är gott, guacamole är helt sanslöst gott, men se bara till att de är lagom mjuka. Sedan kan du spara kärnan och få ett litet träd! :)
Är lite småtrött jag med, men jag kan övertalas att gå ut ikväll om du skulle piggna till. Om jag själv inte är för trött givetvis ;)

Anonym sa...

Hehe, jo det kunde jag ju just hoppa upp å knipsa ihop mina små skinkhalvor på att du skulle tycka men det är ju för att du mycket mer poetiskt lagd än vad jag är. Glädjen kan ju vara himlastormande, heter det ju å det är ju inte stillsamt ett dugg. Fundera på det du, medans jag lägger på ett kol här. :o)/Ja, det är jag - Fimpen/

Shirouz sa...

Poetiskt lagd vete fan om jag är, jag har inte dem orden i mitt förråd, men jag smakar gärna på ord lite hipp som happ. ;)
Jag ska fundera på det här med himlastormande, innan jag sover middag (för det ska man göra som ansvarskännande medborgare....)
Kola på du, Fimpen så hörs vi. :)

Cicki sa...

Nu ska jag försöka reda ut begreppen lycka och glädje som jag ser det. Det är möjligt att det blir lite svamligt för jag är inte riktigt säker på hur jag ska uttrycka mig men det är smällar man får ta.

För det första kan man inte känna lycka om man inte har glädjen. Däremot tror jag att det kan vara tvärtom. Man kan känna glädje för en kort stund i glada vänners lag utan att för den skull vara lycklig. Om jag tar mig själv som exempel så kan jag återknyta till sista åren med exet. Jag var inte lycklig men när jag träffade mina vänner och hade kul med dem så kunde jag för en stund glömma att jag inte var lycklig och tillsammans med dem känna glädje.

Jag tror glädjen är en snabbare känsla som man kan känna för en stund då och då.

Lyckan är något mer beständig även om Fimpen har rätt när hon säger att lyckan kan både komma och gå. Det innebär ju att har man lyckan så betyder det att man kanske inte är lycklig för resten av livet. Men man kan vara lycklig för en lång stund.

Lyckan är nog mer det där bubbliga, varma som bor inne bröstet och magen. Som när man blir kär. Då går man omkring i ett ständigt lyckorus och med ett fånigt leende på läpparna. Man blir alldeles varm inombords när man tittar på sin älskade. Det är både glädje och lycka.

Fick du något ut av detta svammel. Kontentan av det hela är att lycka och glädje är inte riktigt samma känsla men de är väldigt närbesläktade.

Kom att tänka på en sak till. Igårkväll var jag olycklig och ledsen för sonens skull, men glad och lycklig över min kära sambo som stöttade mig i de känslorna.

Och jag har sovit gott inatt. Tog några glas (2) vin igårkväll. Tror de hjälpte till att jag fick sova ordentligt.

Bitten sa...

Vilka svåra frågor du funderar över. Nu fick du ju mig att fundera också ...

Shirouz sa...

Hej Cicki,
för det första, det där var fasen så bra skrivet!
Jag sitter här och läser, och jag tänker på själv när jag inte har varit lycklig, men precis som du säger, i goda vänners lag så kan man känna glädjen för ett tag.
En mer kortvarig känsla, men ack så välkommen när den än kommer.
Sedan har vi den stilla vardagsglädjen med, som är så lätt att glömma bort, som att ta in tvätt som doftar gott (jag är tokig i det...) eller att bara lukta på en syren eller att bada en sen sommarnatt, eller att komma hem och se att husspindeln verkar ha flyttat någon annanstans (eftersom jag inte vill ta livet av dem...)

Lyckan är nog mer beständig, men jag funderar nu på om det finns något som kan kallas vardagslycka.

Gott att höra att du sov gott, det behövs för att orka med dagarna. Jag har själv börjat sova bättre nu, på sista tiden, det är så skönt!
Ha det gott nu!

Shirouz sa...

Hej Bitten,
ja, jag vet, jag funderar för mycket ibland, misstänker jag, samtidigt, fasen så kul det är att läsa andras funderingar om vad det kan tänkas vara, fast, det sätter å andra sidan igång ännu fler frågor, det blir som en kedjeprocess :)
Ha det gott!

Cicki sa...

Helt rätt att vi får inte glömma vardagsglädjen. Den är otroligt viktig. Fördelen med att ha ett funktionshindrat barn är att man verkligen fått lära sig att leva i nuet och ta vara på de stunderna. En moster till min pappa hade ett ordspråk som kom från en gammal melodi: Räkna de lyckliga stunderna blott. Tänk så rätt gamla Svea hade.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, det är en konst att lära sig att leva i nuet, att inte jämt tänka bakåt, eller framåt utan vara precis här och nu.
Visst hade Svea rätt, det är nästan så jag tror jag minns melodin till och med :)