onsdag 3 december 2008

*Ryck!*

Tisdagsfrid i soffan....

*Ryck!* "Sliiiiit!* *Draaaa!*

"Asta Katt! Lägg av med det där!"

Tystnad och matte försjunker in i Frasiers värld igen.
*Ryck!* *Klöös!"
"Nu slutar du, Asta!"

Skälmskt tittar hon fram runt soffhörnet och räcker ut tungan.
Matte ignorerar henne och Diesel gör entré från sovrummet, sätter sig mitt på vardagsrumsgolvet.

"Ryyyyck!" *Sprätt!*
Det är så att jag hör henne tänka "Men åååh, vad härligt det är när klorna glider in i tyget och får tag i stoppningen, underbart, underbart!"

Matte reser sig från soffan och säger varnande
"Nu lägger du av!!! Fy!"

Svagt kattfnitter från hörnet. Lägga av nu? När det är så underbart?

*Sliiiit!* *Draaa!* och nu är det så härligt att hon ligger ner på golvet och drar i soffan som om hon försökte möblera om helt på egen tass.

Diesel reser sig, går fram till Asta Katt och svingar en mäktig tass, rakt mellan öronen på henne.
Smått omtumlad reser sig Asta, försöker göra sig till en stooor katt, vilket inte är lätt när man är så liten till växten som hon, öronen ligger bakåt och svansen är tjock som en rotborste.
Diesel som är lika välbyggd som en mindre lokatt reser sig också, höjer tassen som om han lovade att "det finns mer att hämta från den här tassen om du inte passar dig!"

Asta gör en tjurrusning ut från vardagsrummet, hinns antagligen upp i hallen där ett mindre tassgemäng utspelas. Sedan tystnad.
Diesel kommer tillbaks, hoppar upp i soffan och säger "Så. Då var det klart."
Asta Katt sitter i dörröppningen och tjurar, dolska ögon blänger på oss och svansen piskar mot golvet. Det tar drygt en timme innan hon kommer in till oss och lägger sig i soffan.

Men först, innan hon gör det så tar hon ett litet tag i soffan, ett litet *ryck*, bara så att vi vet att hon inte är kuvad.

4 kommentarer:

Ika sa...

Du ger en så smickrande bild av dina katter att även jag, som är mer en hundmänniska, tycker att de verkar charmiga ;)
Allra helst Asta...

Anonym sa...

Mina brukar ha autobahn i min säng...en plats att brottas på eller att ha som utgångsläge för tjurrusning =) gärna när jag ligger i den och håller på att somna eller inte vill vakna...grrr...bryr de sig om mina protester...nops...
Men de är söta när de ligger och sover
Zozzy

Shirouz sa...

Hej Ika,
jo, som tur är så är de charmiga. Och envetna. Precis som hundar kan vara :)
Det är lite kul med Asta, jag blev avrådd att ta henne, ägaren sa "Hon är så blyg och så rädd av sig, ska du inte ha någon av de tuffare istället?" och jag sa, "Nej, jag vill ha henne."
Den blygheten och räddheten föll av ganska snabbt, vad hon saknar i storlek kompenserar hon med ett sjusärdeles humör...

Shirouz sa...

Hej Zozzy,
ja, autobahn i sängen är också en höjdare, min gammelkatt, Diesel har på äldre dar fått för sig att stå på huvudet på mig när jag ska försöka sova.
Sen spinner han som en galning och jag känner mig som om jag vore med i en cirkusakt, den där med en säl som balanserar på en boll, där jag är bollen. Ståtade med ett intressant rivmärke i pannan för några veckor sen till följd av det.. Men, du har rätt, de är söta när de sover. :)