söndag 7 december 2008

Målande beskrivning.

Dagens ord: Måla

Målning
a) bildl., om beskrivnining l. skildring l. fram­ställning i ord l. toner av ngt (l. ngn); berät­telse; "porträtt"; ss. enkelt ord numera vanl. pregnant: livfull l. åskådlig l. målande beskriv­ning osv.; förr äv. i uttr. ngts målning l. målning av l. om l. på l. över ngt (l. ngn), skildring av ngt (ngn).

Och när jag läser de orden, "målande beskrivning", så tänker jag direkt på Lord Parzifal's Woodland Journal
och
Gubben vid Rämen
Målande beskrivningar?
Jajemen!

2 kommentarer:

LordParzifal sa...

Tack för kommentaren, jag tittar förbi den här sidan när jag gör egna sidor eller läser andras även om jag inte alltid kommenterar.

Jag ser att du fortfarande sitter på rockklubb ibland, var länge sedan jag gjorde, vi arrade konserter i sandviken utanför Gävle förr, de stack senare till STHLM (de jag gjorde det med) och blev Luger. De sysslar inte direkt med musik jag gillar nuförtiden...förr var det mer blandat så alla blev nöjda.
Jo en film du kan gilla är Black Snake Moan om en bluesgitarrist (SLJackson).
Om riktig rotrock som den ska vara utan kommersialiseringar, är man bra som ZZ Top säljer man ändå.

Jag sitter nu och försöker peta ihop en text som Kellgren skulle ha skrivit den sent 1700-tal om ord och att man faktiskt kan använda ord fastän de inte får plats i en modern ordlista.
Jag åt inte 6 till 8 skivor bröd som barn heller...och växte upp läsande scifi "lita aldrig på storebror" var ju något man visste redan innan X Files "Trust Noone" kom, kanske därför den hade sådan ressonans i min generation.
Akademier är bara bra om de spelar god teater eller tar fram bra författare (något som på sin tid Kellgren som nekade att sitta även fast han blev inbjuden i akademien, kunde ha sagt).

Be well,
LPWJ

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
Black Snake Moan är en av gubens favoriter, jag har tänkt se den men inte haft tillfälle än.
ZZ Top, ja, jag gillar dem, sluter jag ögonen så kan jag höra "Pearl necklace" (tror jag en heter) och en med en inledning där någon av dem står i en telefonkiosk och säger "Hello, it's me again" hm, nu börjar jag fundera på om det inte är "Ten foot pole"?
Gillar det nyare de gjorde med, men minns när jag var på stadion och när de äntligen körde "Tush" så blev hela publiken komplett extatisk. Hela stadion var som en enda dansande massa.
Då klev de av scen. Sista låten. Oåterkalleligt sista låten. Det är sådant som kallas antiklimax.

Heh, nej, jag åt inte heller 6-8 brödskivor, däremot drack jag kaffe redan som sexåring (kokkaffe med mycket socker och gärna på bit som mormor gjorde. Ack ja, jag var lillgammal redan då.) och jag hade väl en viss tur, när proggen och punken kom precis i mina tonår. Man fick sig så att säga tankesmällar med jämna mellanrum. Eller vad man ska kalla det.

Ser fram mot texten som du skriver,
ha det gott! :)