torsdag 25 december 2008

Käre gamle Kinky.

Käre gamle Kinky Friedman.
Eller gammal och gammal.
Men käre. Definitivt käre.

Jag letade efter några jul-citat från honom, men jag kunde inte finna några.
Däremot pratar han ofta om New York, eller ensamhet, eller katter.
Eller livet.
Det är något med Kinky som gör att det är svårt att inte tycka om honom.
Det är något med honom, precis som det är något med de flesta tvärviggar jag tycker om.
De anpassar sig inte. De säger saker med en liten twist. De kan låta synnerligen bittra, avoga eller rent misantropiska. Men under allt som sägs så anas en levande varmt hjärta.
Ett leende hjärta, visst ibland ett hjärta som ler med ett visst mått av sarkasm, men ändå, sarkasmen och bitterheten tar aldrig över så att det känns som om de var den klassiska räven med sina rönnbär.

Så jag letade efter lite citat från honom på nätet.
Jag hittade en del som får mig att le och en del som får mig att fundera.
En del jag inte alls håller med, men det är ju som så att tycker man om någon får man ta hela paketet, man kan inte helt avfärda en människa för att de inte tycker som en själv, när jag ändå funderar, finns det någon människa som har helt rakt igenom egenskaper som man bara tycker är goda?
Det gör inte det, va?
Jag menar, vi kommer med hela uppsättningen av både högt och lågt, bra och dåligt. Så är dealen med att vara människa.
Och när man ändå är igång med att vara människa varför inte hänge sig totalt åt att tycka om någon, med hull och hår, för allt de är och trots allt de är... Så tänker jag. Så funkar det för mig.

Så jag gillar Kinky helhjärtat, jag gillar mina vänner, min gube, mina katter. (även om den här uppkastningen på vardagsrumsgolvet imorse inte fick mig att slå ihop mina händer och hjula av glädje. Och även om jag inte tycker om att Diesel ska stå på huvudet på mig när jag sover. Eller att Asta Katt står med halva kroppen framför tvn så jag bara ser halva tv-program numera. Å andra sidan, jag missar kanske inte så mycket ändå.)

Jag gillar min vilde far, trots att han är den envisaste människa jag någonsin mött.
Tätt följd av mig och min kusin, i och för sig. Men ändå. Jag ger mig ibland.
Senast för några veckor sedan, när Fimpen och jag diskuterade. I och för sig så tog konversationen slut väldigt fort eftersom Fimpen som dragit in luft nog för att fylla en varmluftsballong i sin strävan för att övertyga mig släppte ut luften med ett "swooosh" och sedan sa "Men! Ger du dig!?" och jag log ljuvt och sa "Ja. Du hade ju rätt. För en gångs skull."
Sedan blev det tyst. Och jag tänkte att "Hm, man kan förvirra sina medmänniskor totalt genom att ge sig, alltså? Intressant..."
Dock inte så intressant att jag tänker att överge min terriermentalitet fullständigt.

Men var var vi? Kinky, ja.
Några citat från honom. Lilla gullegubben.

Om katter....
"Now I have a cat. Well, that's not quite accurate. A cat and I have each other."

Om New York....
"New York was the kind of place where you could hide from anything. Possibly even yourself."

"In New York nobody really regarded anybody as dead; we just thought of them as not currently working on a project."

Om kvinnor. Men den fungerar att tänka om män också...

"Every time you see a beautiful woman, just remember, somebody got tired of her."

Om fredagkvällar...

"Friday night was the night most people thought they were supposed to have fun. Trouble was most people didn't know what fun was or how to have it, so things usually ended up pretty ugly."

Om människor i gemen...

"The main health hazard in the world today is people who don't love themselves."

Om sig själv...

"These days, there are many people around the world who listen to the songs that made me infamous and read the books that made me respectable."
"Well, I just said that Jesus and I were both Jewish and that neither of us ever had a job, we never had a home, we never married and we traveled around the countryside irritating people."

Om tro...

"May the God of your choice bless and keep you. I respect Him as long as He does not circumcise me anymore."

Om kärlek...

"I've always said money may buy you a fine dog, but only love can make it wag its tail."

Ja, du ser va? Käre gamle Kinky. Det är svårt att inte tycka om honom. Omöjligt för mig.

För övrigt...
Dagens ord är "brand" ser jag när jag tittar efter. Så passande....

d) (i sht i högre stil) i bildl. l. öfverförd anv. i fråga om sinnestillstånd l. sinnesrörelser (stun­dom snarast anslutande sig till 2. – särsk. [I.1.d.α] α) i fråga om känslor af kärlek l. hänfö­relse, begär l. lusta l. dyl.: eld (o. lågor), glöd, passion.

Glöd och passion.
Passion och glöd.

Kanske är det det de har, de författare jag tycker om mest. De har en passion. En glöd. Som en värmande låga. Ibland bränner man sig nästan på orden de skriver. Ibland är det mer som en trevlig kakelugnsbrasa. Men det berör alltid. Skapar trivsel, tankar, skratt och allt där emellan.
Och alla jag tycker om. Det är inte alltid det känns som en häftig passion, men det finns alltid en glöd som värmer, långt därinne. Jag tror eller rättare sagt, jag vet att det är så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, dax å vakna nu?! Här sitter jag precis uttråkad och längtar hem och har inte ens en blogg åläsa! Hehe, frääs! Har ni sparat er förå gå ut ikväll istället? /Undrar vänligen Er kompis Fimpen/

Shirouz sa...

He he he! Nej, käre Fimpen, ingen utgång ikväll, vi sparar våra krafter till den stora balunsen med dig och di andre nere på klubben.
I år kanske vi bräcker de andra med fyrverkerierna, vem vet? :)