lördag 6 december 2008

Knippas det mycket?

Dagens ord: Knippa.

1) (förläget) fingra (på ngt) l. draga l. rycka (i ngt).

Något jag kommer på mig själv med att göra med jämna mellanrum, inte alltid förläget, men nog knippar jag. Jag knippar mig i håret, knippar på tröjan och är i stort sett aldrig still med fingrarna.
Men jag är inte värst.

Jag vet en trummis som aldrig kunde vara still. Hans fötter dunkade mot golvet, hans fingrar spelade på allt som kom i hans väg och var det dessutom musik på så spelade han lufttrummor.

Trummor ja. Guns n' Roses senaste. Synd. Synd. Synd. Synd.
När jag hörde (snabb tjuvlyssning enligt Fimpens direktiv) gitarrerna kunde jag inte låta bli att tänka på vad Slash kunde ha gjort.
Basen ordinär. Trummor ordinärt. Och Axls röst pålagd långt bak.

Längtade efter Appetite for destruction. Längtade efter Use your illusion.
Längtade efter den obändiga lusten i musiken och den råa energin.
Det var inte helt dåligt men det är en skiva som vem som helst kunde ha gjort.

Fast lite roligt var det. Där låg jag och småsprätte lite med tårna i takt med musiken och vem hör jag?
Martin Luther King Jr...
När man talar om trollen (som igår) så ligger de i cd-spelaren och bara väntar.

För övrigt, lokalradion spelade "Två gamla hundar" med Lundell en morgon. "Inte den mest spelade" sa radioprataren efter låtens slut.
Själv ruskade jag på huvudet och kom tillbaks till verkligheten.
Musiken är en tidsmaskin, jag hade varit i en ljum sommarkväll högt uppe på en utsiktsplats men nu var jag tillbaks, i snön och kylan.
Resa genom musik, eller resa med musik, eller tack vare musiken.
Gratis, ingen packning, inget förberedande, bara att sluta ögonen och minnas.
Oslagbart.

2 kommentarer:

Ursula sa...

Sköna Shirouz - du skriver ju tio ggr snabbare än jag hinner läsa!

Så jättetrött nu att jag nästan trillar omkull, så jag orkar inte läsa ikapp. ;-(
Ville bara säga att jag länkat till ditt inlägg om Utmönstringslistan (igen), i ett inlägg jag nyss publicerat. Ditt inlääg blev fröet till en idé som jag ägnat hela lördagen åt att göda, nära, omplantera och ge behövligt sällskap... Om du läser mitt senaste inlägg så hoppas jag att du ropar "Jag är med! Jag är med!" även till denna idé, som alltså har anor från dig :-)

Allt gott till dig, jag återkommer när jag sovit ut "och har tid" - förhoppningsvis senast i övermorgon. Natti natti, ha en skön söndag! :-)

Shirouz sa...

Hej Ursula :)
Ja, fasen, det blev mycket där ett tag, orden bara dök upp och krävde nerskrivning. :)
Heh, jag kollar på klockan på ditt inlägg, vid den tiden har man all rätt i världen att vara trött :)
För övrigt så får man vara trött när man vill, när jag tänker efter (jag har precis kommit hem efter granjakt, med allt vad det innebär av julshoppare och bilar och fan och hans mormor...)

Åh, då ska jag bege mig dit och läsa, tack för länken och jag tror nog att jag kommer att ropa att jag är med där!

Allt gott till dig med, sov ut och sov gott, ha det bra! :)