torsdag 4 december 2008

Klatschig!

Just det, ja.
Innan jag förpassar mig mot lunchen, risgrynsgröt med kanel och mjölk (för nu är det snart jul...) så tar vi dagens ord:

Klatschig! (och ja, ett utropstecken måste följa ett sådant ord!)
(i sht i konstnärsspråk, vard.) i fråga om målning l. måleri o. d.: som utmärkes av kraft, djärvilet, bredd o. nonchalans; äv. allmännare, om bokstäver, typer o. d.: som framträder djärvt o. fylligt (o. originelit);

Är det inte härligt? Det är ett ord jag hade glömt men jag blir så glad av det!
Det är som en färgexplosion, ett fyrverkeri, det är varmt och levande och ta mej tusan om det inte är ett sådant ord som kan få till och med Kung Bore att dra sina isfötter en bit bakåt medan han smakar på det.
Det är djärvt, det är fylligt, det är helt underbart!


Klatschigt!

Härligt! Nu ska jag gå och äta min gröt.
Fasen vet om jag inte ska stoppa i en mandel och överraska mig själv med...

Inga kommentarer: