lördag 6 december 2008

I en hast.

I en hast...
Förbannat trevligt med de kommentarer jag fick på förra inlägget, kul att lära känna er lite bättre :)
Idag blir det gran. Katterna dansar omkring i lyan och ger varandra high-fives, jag hörde Diesel säga till Asta med sänkt röst "Du, du är ju så liten så du kan vara högst upp i granen!" och Asta sa "Ja, som julkattstjärna!"
"Precis!" sa Diesel "Själv håller jag mig till de nedre grenarna och boxar julkulor över hela vardagsrummet!"

För övrigt. Härlig morgon. Inte mycket snö. Snart andra advent. Julklappar är tittade på. Umgås med tryffeltankar å det grövsta. Inte en jul utan tryffel. Eller knäck. Eller ischoklad. Jobbar jag på riktigt duktigt kan jag nog gå upp några kilo i jul...

Och julgransmatta! Jag måste ha en julgransmatta, jag minns jag gjorde en i slöjden, en riktigt hisklig en med en jultomte som såg fullständigt rabiat ut. Ögonen var som svarta stenkolsbitar, fötterna pekade åt varsitt håll och skägget var lite på sned, hans leende var tämligen avmätt, typ ett sådant jag kan tänka mig att tvinga fram en morgon om jag är absolut nödd och tvungen.
Jag undrar var jag har den...

Sedan måste girlangerna fram. Och tomtarna. Och julbyn. Denna julby som har fått höra så många svärord så att den borde kroknat. Varje år är det samma sak, jag förfärdigar små julkullar, slätar ut snön över halva bokhyllan (allt medan Buddhorna får stå ihopträngda i ett annat hörn) och tar mig an julbyn.
Försöker få in de små julljusen i husen, det går tämligen smärtfritt men sedan när jag ska ställa ut dem i vinterlandskapet åker de små uschliga ljusen ut.
Jag börjar om.
Samma sak igen.
Hörde jultomten mig då skulle jag definitivt vara avförd från julklappslistorna fram till nästa millenium.

Jag försöker igen. Samma sak.
Jag ropar på guben som suttit i soffan och antagligen smålett medan han sett mina desperata försök.
Sedan kommer han och ställer upp allt direkt.
Jag vet fan inte hur han bär sig åt...

Nöjt betraktar jag den lilla byn med sitt lilla tåg och ställer ut alla figurer som ska vara i jullandskapet. Barn som åker skidor, tomtar, nallar och en liten buddha brukar åka med.
Granar ställs ut och när vi släcker ner och julbyn lyser, då är det jul!

Säg vad du vill, det är småmysigt med jul...

Inga kommentarer: