tisdag 23 december 2008

Hej du, det är bara jag.

Jag tänkte, utifall att, om, kanske, (inte för att jag tror att du har... Men i alla fall...Om...)
du känner att du är helt för jävligt uppsnärjd i ett julhysteriskt tempo, om du känner att du kommer att klappa till nästa person i julklappskön (och då snackar vi hårda klappar) och om du har hängt dig på tutan och morrat och kallat dina medmänniskor för allsköns epitet och om du har kommit hem från stan och velat gömma dig under en filt och inte komma fram förrän efter jul och om du har känt att du verkligen inte hinner och att du inte vill och att du tänker att "fy för den lede att behöva ha mosters fasters farbror Agaton här, han sitter ändå bara och fyllnar till bredvid granen" och om du känner att "inte en knäckjävel till" och att du helst av allt vill knäa tomten och be honom dra dit pepparn växer och om du känner att det är för mycket och om du känner att du inte vill vara med och om du känner att du inte hittat de rätta julklapparna och om du känner att du inte vill stå vid grytorna och att en glögg till står dig upp i halsen och om du vet att du snäst av de som betyder mest för dig bara för att du varit så stressad och arg på dig själv och om du känner att nu räcker det och allt är för mycket....

Om det skulle vara så.
Inte för att jag tror det, för både du och jag vet ju att vi bägge vet så mycket bättre än så.
Men ändå.
Om..

Då vill jag bara säga, eller rättare sagt påminna om den store filosofen, sångaren, lebemannen Lundells text.
Den heter : Snart kommer änglarna att landa.
Jag ordinerar den minst en gång på julafton. Helst när hela huset är mörkt och stjärnorna tindrar och även om du säger att det säkert är molnigt ute så vet vi, du och jag att stjärnorna alltid finns där ändå. Eller hur?

Men i alla fall...
Snart kommer änglarna att landa....

Det står så här:

Glöm djävulskap och stingslighet
Glöm allt jag gjort av elakhet
jag älskar dej så innerligt
för du och jag har sett en del
och känner till varandras fel
Vi lever i vår egen hemlighet
Kom öppna dej, snart är julen över
Sitt närmare, för du är allt jag vill
och behöver.


Yep. Allt man egentligen behöver. Inte klappar. Inte knäck så att tandkronorna far som ett fyrverkeri ur munnen. Inte gran. Inte skinka.
Någon som sitter bredvid. Och gillar en trots ens alla nycker och maner. Eller just för de egenskaperna. Vän, kär vän, släkting, djur, det kvittar. Någon man tycker om och som tycker om tillbaka.
Har man det så har man jul. That's it.

Och kanske du invänder att du är aldrig elak, stingslig eller har jävelskap för dig...
Då har jag bara en sak att säga.
Tomten har väääldigt långa öron. Väldigt långa...

För övrigt, jag vet inte om jag tittar in igen, men gör jag inte det så....
God Jul allihop!
Jag skänker er en tanke imorgon kväll, när jag hör på just "Snart kommer änglarna att landa" och "A fairytale in New York", det är egentligen de enda två julsånger man behöver...

10 kommentarer:

Jackan, stressar inte alls utan pysläser bloggar på jobbet sa...

En god en önskar jag dig och tack för lööövliga julehistorier. Släkten i köket brukar ofta bli kaos. Det är en naturlag :)

Själv ska jag kvällen till ära fixa min lite lagoma julmatstallrik. Köttbullar, skinka och grönkål.

Fast på julafton blir det hembakt pizza till lunch och risgrynsgröt till kvällen.

Hälsa tomten...

Cicki sa...

Tack för den eftertänkstamma texten. Jag är relativt ny läsare hos dig och jag måste få säga att jag uppskattar ständigt dina texter. För det mesta får du mig att le stort. Så har nu en riktigt skön jul.

Ursula sa...

Tack för julhälsningen, Sköna Shirouz! :-) Hoppas du hinner läsa det här innan Julen är över!

Har haft ett par rejält uppstressade dagar, som mer har handlat om sista höstjobben i trädgården (ja, jag bor ju i Skåne!;-) än om julbak och julmat.
Julskinka har jag ingen, men en rökt lammstek - och det är så enkelt, färdigt att servera direkt från Netto, och så mört, så mört...

Mitt inlägg denna Jul, i dag, är speciellt tillägnat bl a (bland andra) dig... ;-)

Ha en riktigt Skön Jul!
HDG, VHI!

Shirouz sa...

Hej Jackan,
ja, det är märkligt men släkt, matlagning och ett kök verkar vara den perfekta brygden för total kalabalik.. :)
Hm, jag har aldrig ätit grönkål, har tittat på dem men aldrig smakat, jag undrar om jag inte missat något där.
Låter himla gott med hemlagad pizza och risgrynsgröt, det är ju helt underbart, med kanel och mjölk!
Givetvis ska jag hälsa tomten,och ha det nu gott! :)

Shirouz sa...

Hej Cicki
välkommen får jag säga dåoch tack själv! Det är så roligt att höra att jag kan få någon annan att le, det gör mig glad i min tur :)
Ha en riktigt skön jul du med!

Shirouz sa...

Hej Ursula,
jodå, nu står skinkan i ugnen och jag har smitit iväg hit till datorn en sväng.
Hm, en annan sak jag aldrig ätit är faktiskt lamm. Har tänkt att prova men hör alltid "lamm smakar kofta" ringa i öronen när jag tittat på diverse lammsaker i kyldiskarna. (Jodå, och jag hör resten av texten när jag tittar på en falukorv...)
Kanske ska bli ett nyårslöfte? Att smaka både grönkål och lamm nästa år. :)

Jag ska titta på din sida i detta nu, ha en riktigt bra jul och HDG, VHI! :)

LordParzifal sa...

Lundells låtar slår Tänd ett Ljus sliskiga kommersiella typen 100 ggr om, har Omaha i Julklappssäcken (är säker på det, bredvid mors Ljuva RocknRoll skivor med dem har hon nu hela serien, ljuva 60-tals nostalgi var hennes favoriter).

God Jul

Be well,
LPWJ

badgear sa...

Julens andra skinka åkte ur ugnen tidigare ikväll. Den avsmakades med julöl och senap. Lite senap och lite mer julöl.

I morgon ska jag försöka lubba till julbordet.

Du får njuta av ditt, och ha det så gott. Ursäkta min förra kommentar från "me" - den blev nästan anonym...

Anonym sa...

Ska strax gå till kojs här. Bara skriva att mina låtar i morrnkväll får bli "Halelujah" m Cohen och "Human" m TheKillers. Ska först till jobbet på julafton som en annan Karl-Bertil Jonsson å sen hem å äta godis å öppna julklappar i min ensamhet å tänka på alla goa gubbar å gummor som jag känner. GOD JUL :-) /Va jag dryg i lördags med snicksnack om soptunnor och sittningar?/ Tuffa Viktor/

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
absolut, när Lundell sjunger så kan väldigt många andra svenska artister lika gärna packa ihop sig själv i små prydliga paket och hoppa i en julsäck.
Omaha, ja! Den ska jag köpa, jag såg att han inte var nöjd med samarbetet med producenten (Kjell, är det va?) och funderade på att ge ut en ny tagning av Omaha. Fast jag tycker det jag hört låter förbaskat bra! Å andra sidan har jag ju ingen aning om hur Lundell hade tänkt sig att det skulle låta, men det lär vi väl få höra om han ger ut en till version.

God Jul till dig med,
ha det gott! :)


Hej BadGear,
julöl och skinka, senap, underbart!
Lubbandet får vila för mig, det har snöat här (och snöar än) och är halt säger de på radion.
Aha! Det var du, alltså! Jag tyckte att jag kände igen stilen kommentaren var skriven i, men jag kände ju inte igen signaturen.
God Jul! :)


Hej Tuffa Viktor,
du får ha det så bra på jobbet, vi tänker på dig ikväll när vi tar en öl och summerar julfirandet, det lovar jag. :)
Cohens Hallelujah, hur kunde jag glömma den? Klassisk!
Näh, du var inte tuff, du var bara inte realistisk (som jag sa...he he he... ;)
Det var en trevlig kväll tyckte jag :)
God Jul och vi hörs och syns snart!