måndag 29 december 2008

... Att det ska vara så svårt...

... Att det ska vara så svårt då...
"Vaddå?" kanske du tänker.
Jo, att kläcka ur sig vad jag egentligen har haft på tungan ända sedan jag såg en blänkare om det på tvn.
Barbro Alving, va? Kallades också Bang...
Det kommer ett program om henne imorgon, tiden har jag inte just nu, men det är SVT. Hon var en cool dam. Hon kunde skriva. Riktigt bra. Riktigt välformulerat och väldigt vansinnigt roligt mellan varven.
Hon var pacifist och tillbringade en månad på Långholmen för att hon vägrade att ingå i civilförsvaret.
Hon var kvinnlig krigskorrenspondent under spanska inbördeskriget och i finska vinterkriget.
Jag sitter klistrad imorgon.

2 kommentarer:

Ika sa...

Programmet sänds på SVT1 kl 21 ikväll - jag har också spanat in blänkaren...

Shirouz sa...

Hej Ika,
jag såg det imorse, skulle precis skriva till det, men nu behöver jag ju inte det, tack :)