söndag 30 november 2008

Jag har ett stökrum!

Det är första advent idag...
Jag är lite som ett barn misstänker jag. Eller också som en travhäst som väntar på att släppas ut på banan.
Lite förväntansfull.

Adventsstjärnan är inte uppsatt än. Det kommer.
Jag går och väntar på att det ska bli mörkt. Eller mörkare rättare sagt.
På stan är det skyltsöndag och snö utlovas av köpmännen.
Någon sa till mig att de pengarna kunde användas bättre.
Jo. Visst är det så.
Men ändå... För barnens skull. Så kan vi väl slösa lite på snö. Bara idag?
Det finns så mycket vi borde göra eller borde ha gjort. Eller att vi borde gjort på ett annat sätt.
Eller inte gjort alls.
Men nu tycker jag att vi ska ha snö nere på stan.
Det kanske inte är ekonomiskt försvarbart. Det kanske inte är så roligt för de vuxna.
Men vi har varit barn en gång. Då var snö roligt.
Så nu gör vi så här, vi har snö idag.
I morgon kan vi bli ekonomiskt allvarligt sinnade vuxna igen.
Imorgon tar vi vårt ansvar.
Men idag ska vi ha snö.

Och... Idag var dagens ord diskare.
Jag gillar att diska. Det är väl ungefär allt jag kan säga om det ordet.

Men jag hittade de här istället:
STÖK-VECKA . De stora stökveckorna före jul och midsommar.


STÖK-RUM . rum avsett l. använt för arbete varvid man skräpar ner l. dyl.; rum för förvaring av skräp o. d.

Aha! Det är alltså inte en garderob jag har, jag har ett stökrum! Det var väl det jag misstänkte hela tiden!
Nu känns allt mycket bättre!

2 kommentarer:

Gubben sa...

Nu måste jag kolla om "stök-hem" finns :)

Shirouz sa...

Hej Gubben
och jag ska kolla om "stök-stad" finns, i annat fall kan min stad vara den första i sitt slag :)