fredag 8 augusti 2008

"Vad kan man göra???"

Uppmärksamma läsare torde ha uppfattat att jag fullständigt har kört ner mig i "Det är guld-träsket" när det gäller att beskriva att något är fullständigt underbart bra.

Jag kan inte rå för det, jag får mina favorituttryck och sedan grottar jag ner mig totalt i dem.
Som t ex:
"Det låter som en hit" (när någon föreslår något jag också vill.)

.... och det senaste favorituttrycket, som jag tyvärr inte kan använda på bloggen eftersom man också måste använda händerna och ansiktet.
Det använder jag hemskt gärna nu när något inte går att förklara eller när något är dumt eller när som helst egentligen...
Man säger "Vad kan man göra???" och sveper ut med händerna i en vid rörelse (ja, som Marlon Brando i Gudfadern) allt medan man höjer ögonbrynen och ser lagom förvirrad ut. Gärna med ett litet klentroget skratt i orden.)
Eller också kan man säga "Vad ska man göra???"
Allra helst ska man ju säga det på engelska "What can you do????".

Precis som huvudpersonen i Fat Ollie´s bok av McBain. Fat Ollie himself lär sig nämligen det uttrycket på alla språk han kan komma över...
Och ja, jag vet, är man så lättpåverkad av böcker så kanske man ska fråga sig själv "Vad kan man göra???"

Inga kommentarer: