fredag 15 augusti 2008

Lite höst, tack.

Jag längtar efter hösten så det nästan är sjukt nu.
Ge mig röda och gula löv som exploderar i en höstsol, höststormar som får håret att flyga och jackorna att vändas ut och in, regn på kvällarna så att allting på gatorna flyter fram, lövhögar åt igelkottarna och iskall klar luft som känns bättre än vilken sockerdricka som helst.
Ge mig kvällar med gamla goda videofilmer och Irish Coffee-kvällar nere på klubben och ge mig röda nästippar och glansiga ögon.
Ge mig utsikten över Omberg utan alla dessa förbannade getingar som är som kamikaze-piloter just nu.
Ge mig en röd liten stuga som hukar bredvid gamla äppelträd och en eld i spisen och gamla trasmattor på blankskurade brädor.
Ge mig en indiansommar-dag när det är alldeles lagom varmt så att vi kan sitta och minnas den här sommaren.
Ge mig också sommarens sista kräftskiva, med en måne som är så stor och rund att man är tvungen att gå undan för sig själv bara för att beundra den i tysthet.
Ge mig dillvippor och sallader och pajer men snapsen får ni ta själva medan jag håller mig till min kära lilla Carlsberg.
Jag är färdig med sommaren nu, så tack så mycket, men nu tar vi lite höst.

2 kommentarer:

Jackan, gärna vinterfodrad sa...

Kan bara instämma. Har inget mer att tillägga. Eller jo, kanske.

Korta somrar o långa höstar o sedan en lööövli vinter

Shirouz sa...

Jag skriver under på det direkt! Men en vinter utan hala gator, tack.