onsdag 13 augusti 2008

Egentligen tror jag...

Egentligen tror jag att mina vänner oroar sig över att jag inte tänker realistiskt.

De kan ha rätt, fast vad det till syvende och sist handlar om är de stunder när man känner att man hamnat i rätt element.
Det är vad jag kände när jag var i bustrollens stuga och jag har funderat mycket på Pälsis fråga om vad jag egentligen gjorde där eftersom jag inte ägnade mig överhövan åt vare sig datorer eller tv.

Det är svårt att förklara att tiden bara rinner iväg ändå. Att det kan ta hur lång tid som helst att sitta och titta på svalor som flyger eller prata med en ensam sädesärla. Eller att man kan bli stående vid soptunnan och bara se ut över horisonten. Eller att ett rådjur som kommer förbi kan slå vilket tvprogram som helst. Det är svårt att förklara känslan i att sitta ensam i ett hus och äta middag i total tystnad medan tankarna flyger och far. Eller hur lång tid som kan gå åt att sitta på en bänk med slutna ögon och lyssna på asparnas sus.
Eller att sitta och höra regn på en gammal fönsterruta. Att det kan slå vilken Freddie Mercury som helst. Eller att helt enkelt fundera på vem som bott där förut, hur deras liv var och hur många gånger de slog huvudet i dörrposten innan de lärde sig att huka sig. Att sitta och titta på vindkraftverken på kvällen.
Tro mig, det kan ta hur lång tid som helst. Men det känns aldrig så.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Förslag på höstsköj: 1. YT med godis & kaffe (dvs alkohol & tobak) 2. Testa glassbacken i skogen (kanske, lovar INGET) 3. Grilla körv runt garagebrasan (kräfter?) 4. Klappa kattungen, när han har flyttat in 5. Läsa "The Dirt" 6. Får´la se om jag kommer på nåt mer......

Shirouz sa...

Nu ska vi se...
På 1 svarar jag:
Klart vi ska!
På 2:
Aldrig i livet! Jag är för gammal att transporteras nerför en backe i en risig pulka allt medan jag skriker lungorna ur mig.
På 3:
Självklart, och vi måste sjunga! Som vi gjorde i lördags :)
4. Absolut, jag kommer att förära den lille med en dopgåva i form av en liten råtta som skramlar, mycket populärt här bland Asta Katten och Diesel.
5. Ja, den måste jag få låna!

Anonym sa...

Nähähä, vem har sagt nåt om nån pulka? Vi skulle ju rusa uppför backen å på krönet få en GLASS!

Shirouz sa...

Just det! Nåväl, då är jag med på det, två ggr uppför innan jag fyller, med glass som väntar i frysen här :)