tisdag 22 juli 2008

Vad jag gjorde. Tror jag.

Igår kväll frågade Pälsis "Men, om du inte läste eller tittade på TV, vad gjorde du egentligen???

Mycket bra fråga.
En vecka utan böcker och inte mer TV än väderleksprognoser eftersom jag kan tygla min lust efter att cykla en mil i spöregn. Vad sjutton gjorde jag?

Jag lyssnade på musik, som sagt.
Pratade med sädesärlan.
Dammsög och fejade.
Vattnade blommor.
Satt och tittade ut över fälten. På vindkraftverken. En del säger att de är fula som stryk, jag tycker inte det.
Jag minns när Kia och jag åkte neråt Danmark, skymningen hade fallit och vi såg ett helt fält med vindkraftverk med ljus som glödde.
I och för sig kan det inte mäta sig med upplevelsen av Stora Bält-bron. Jag blev förälskad. Totalt.
Kan till och med känna samma glädje när jag ser början på Mordkommisionen och en längtan efter att åka fram och tillbaks över den bron om och om igen.
Varför har jag ingen aning om.
Det behöver man inte alltid ha.

Egentligen skulle väl mitt drömboende innefatta milsvida utsikter över hav och åkrar och ängar, med en Stora Bält-bro som jag kan stå på eller åka över när sinnet faller på.
Något säger mig att det inte kommer att bli lätt att hitta.

Men, vad gjorde jag förra veckan?
Jag bara var. Som det så populärt heter.
Antagligen lik en viss Nalle Puh som bara strosar omkring och är ganska nöjd med tassen i honungsburken. Tiddelipom liksom.
Det var nog det jag gjorde.

Inga kommentarer: