torsdag 3 juli 2008

Tänk om det inte är lika kul nu?

Det börjar bli lite fånigt, det här.
Du vet, jag hittade ju den här boken i ett gammalt magasin och jag skojar inte, men hjärtat tog ett skutt av lycka, precis som när man träffar på någon man tycker riktigt mycket om.
Bar hem den, du känner nog igen den, Tre män i en båt, men nu infinner sig ett problem.

Jag har ju läst den förut och jag tycker att det är en av de roligaste böcker jag läst, den är inte hahahaha-rolig allt igenom men vissa passager är helt sanslösa, så där att jag minns att jag läste om dem flera gånger bara för att kunna garva lite mer.
Men.

Tänk om jag inte tycker den är lika kul den här gången?

Jag sneglar på den och jag undrar om det är lika bra att låta minnet vila i att det var helt sanslöst roligt.
Eller, ska jag läsa den igen och upptäcka att den inte alls är sån som jag minns den?

Du vet, eller det vet du säkert inte, men en av mina favoriter var Lundells "En varg söker sin flock."
Just då, när jag läste den så var jag inne i ett allmänt uppbrott och jag minns att jag blev så jäkla glad av att läsa den.
Sedan läste jag om den för något år sen.
Inte alls samma sak, jag var på ett annat ställe i mitt liv och boken på sitt eget ställe i sitt bokliv.
Visst, det förtar inte känslan av att det just då var precis den bok jag behövde.
Kanske ska jag tänka att det alltid är så, orden som är skrivna talar bara till oss när vi är i precis samma tonläge som dem. Eller mottagliga för dem.

En sak vet jag dock. Jag vill aldrig hamna i samma tonläge som den där förbaskade boken, vars titel jag inte tänker nämna, det räcker att jag skrev den högst motvilligt i ett svar i en kommentar.
Den dagen när jag känner att "jo, men just så är det!" när jag tänker tillbaks på den boken, den dagen kan ni lika gärna köra upp mig till ättestupan och säga bon voyage till mig.
Så det så!

Inga kommentarer: