onsdag 23 juli 2008

"Jamen, farsan...."

Jag hade glömt hur det är att handla ihop med min vilde far...
Igår blev jag påmind igen, han seglar fram genom affären, pratar med alla, skojar, skämtar och beter sig i allmänhet som en stand-up-comedian som äntligen är tillbaks på den scen som han hör hemma på.

När jag var liten så skämdes jag något så förbaskat, nu ler jag med.

Dock, log jag inte så mycket när vi var på ÖoB...
Vi inhandlade lite saker, var för sig, ställde oss vid kassan, jag betalade mina saker medan faderskapet småpratade med den unga manlige expediten.
Sedan kom faderns varor rullande, han betalade och fortsatte prata och jag tog hans varor med och vände mig om för att börja gå ut.

"Tittta," hör jag min far säga "nu tar hon mina varor med!"
"Eeeh..." ekade den manlige expediten.
Jag vände på huvudet och såg hur expediten såg helt ställd ut och hur min far såg ut som ett veritabelt helgon.
"Men, men!" stammade expediten och pekade på mig.
Jag suckade tungt och skakade på huvudet och sa "Jamen, farsan.... Lägg av..."

Stort gapskatt från kön och min far kunde fnittra sig ut ur butiken...

2 kommentarer:

Jackan, även hon med en snacksalig fader sa...

Ulva...

Känner igen detta, fast inte har jag en så slagfärdig fader i kön bakom mig. Han får alltid gå först ;)

Hade dock en period i livet när faderskapet bytte trottoarkant när vi möttes. En Jacka, utstyrd på detta sätt var inte vad han ville bli förknippad med och fast han kunde yttra vissa ord hemmavid (morr(n) morr(n) och kommer-du-hem-sent) så var han en envis jäkel och låtsades att jag inte fanns när vi möttes bland pöbeln

Men ändå.. skönt att man växer upp och kan ta detta småroliga för vad det är och dra en lättnadens suck för man int blir likadan.. eller...?

Shirouz sa...

Hehe, jag känner igen det där, farsan brukade säga "folk kan ju tro att jag inte har råd att köpa hela byxor till dig!"

Och, ja, det är himla skönt, sen om man kan avhålla sig från att bli likadan, det är en annan fråga, har tyvärr märkt vissa konstiga tendenser hos mig när jag är i affärer. Men jag kämpar emot... :)