måndag 14 juli 2008

Jag trodde jag tänkt på allt.

Det är väl ändå själva fan, just när jag trodde jag verkligen hade tänkt på allt...

Här går man och spankulerar i sitt eget paradis på jorden, drar ut trädgårdsslangen för att upptäcka att det inte finns nån sprutmojäng, ringer bustrollen (som jag kallar husägarna) och frågar var de kan ha gjort av den.
"I skafferiet, eller kylskåpet, kanske?"
"Njaee, den kan vara på någon stubbe. Eller sten. Egentligen kan den vara precis var som helst i trädgården. Fast den är lite paj. Ta tummen istället."
"Okay."

Så jag använder tummen som vattenspridare och jag vattnar för kung och fosterland, byter vattnet i fågelbadet för djurvän är jag och jag spankulerar och livet är gott.
Det är lugnt och skönt. Solen lyser. Jag ler.

Sedan tar jag och sprutar av cykeln med, när jag ändå är i gång.
Så fin den blir, tänker jag för mig själv. Och ler.

Så tittar jag lite närmare, vad konstigt framdäcket ser ut.
Så...
Platt?
Hm?

Raskt befriar jag mig från slangen. Fram och trycker på däcket.
"Pfffft." säger däcket.
"Nää, va fan!?" säger jag.
Trycker lite till.
"pfffft...." meddelar däcket.
"NÄMEN, vafan!??" ylar jag.

Tittar lite mer på däcket. Hm.
Det här var inte vad jag hade tänkt mig.
Beredd på alla eventualiteter hade jag tagit med mig cykelpump, för se, jag kör ganska friskt.
Lagat en cykel har jag aldrig gjort.
Och det här är mitt enda transportmedel in till stan. Som ligger en mil bort.
Hm.

Kliar mig lite i skallen. Ler inte direkt.
Hm..
Tittar runt i bustrollens verktygs-skjul.
Beklaglig brist på lag-lappar.
Hm.
Tittar in i vedbon. Där bor humlorna. Milt sagt förbannade surrar de omkring.
Jag stänger kvickt och varsamt.
För djurvän är jag.

Kliar mig lite till i skallen.
Tar en cigg och funderar.
Ringer en vän som frågar om ventilen, jag säger att det är ventilen som jag helst av allt vill att det ska vara, men tror inte det är det.
Vännen lovar att komma och jag skruvar isär ventilen och blåser och har mig och blänger på däcket.

Får hjälp med däcket och har nu lärt mig att byta innerslang.
Alltid lär man sig något nytt.

Inga kommentarer: