torsdag 3 juli 2008

Å femte sidan.

Jag uppdaterar som bara den just nu för jag vet att Pälsis har problem med sin dator och det blir så trevligt för henne att ha massor att plöja igenom när hon väl är ute och surfar på nätet igen.
Jag tänker på mina vänner, jag. Jajemen....

Det var det här med spindlar, jag började läsa Desmond Morris "Det motsatta könet" istället för "Tre män i en båt." (Jag är inte riktigt säker än på om den ska läsas om eller inte. Vi får se. Jag går här i lägenheten och sneglar på den medan jag funderar. Lite roligt är det allt. Böcker ska väl inte betyda så mycket. Eller det kanske de ska. Jo, det ska de nog.)

Hm, var var vi?
Jo, spindlar, Morris skriver om att spindelskräcken överträffas endast av ormskräck, och i en undersökning så visade det sig att spindelskräcken hos kvinnor ökade dramatiskt under puberteten. Faktiskt så mycket att den var dubbelt så stor som hos män.
Nu är det ju också som så, att Morris ofta säger att även om samhället utvecklats så har inte vi människan, som de djur vi är hängt med i svängarna lika fort.
Och jag tror på det, en del primitiva saker i oss hänger med ända sedan från starten, det är jag övertygad om...
Han säger också att det inte är något tecken på svaghet hos kvinnan utan tvärtom tyder det på ett större behov att skydda sig själv under den period då hon i det primitiva samhället började att fortplanta sig.
Och så kan det ju vara. Eller också har de blivit skrämda av andra med spindelrädsla, så att det går i arv. Jag vet inte.

Nu har jag inte riktig spindelskräck, små spindlar kan jag ta i, medelstora får bo kvar i lägenheten, men de här med långa ben...
De är jag inte "du" och "tjenare kompis" med.
Kommer nog aldrig att bli heller.
De här riktigt lurviga känner jag ingenting direkt för, jag undrar om jag skulle våga ta i en, kanske, de ser lite ut som leksaksspindlar fast med teddypäls på.

Så, spindlarna blir nog ingen stor sak. Som sagt var, jordkällaren känner jag inte för att bo i ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har inget annat att säga än "Thank you! Thank you! And Thank you. /If you wanna shake something, why not your BANANAS?!!?/Pälsis/

Shirouz sa...

He he he!!! Så, du är ute på nätet igen :)