fredag 27 juni 2008

Vad böcker egentligen säger.

Tänk att lyckan kan bo i ett litet magasin bland bortglömda böcker, där folk trampar som elefanter uppför vindstrappan för att hitta just den där blomsterpottan som de inte visste att de ville ha.
Allt detta medan böckerna står bortglömda i bokhyllorna och ser folk gå förbi.
Men så kommer ju jag, böckernas riddarinna och galopperar in i mina skinande (nåja) svarta Reebok och böckerna håller andan av förväntan, så som böcker gör, för böcker vill bli lästa.

Lyckan är total när de märker att bok-riddarinnan av det fyrkantiga bordet börjar gå metodiskt fram och tillbaka och läsa på deras ryggar, kanske är det deras tur att bli uttagna ur hyllan och hemförda i triumf till ett hem med snygga bokhyllor och trevliga titlar. Till läslampor och mjuka soffor och godis i skålar. "Kanske är det just min tur..." tänker böckerna.

Helt plötsligt drar hyllsektionen efter andan, eftersom jag har stannat framför just dem, "Nu tar hon ut mig!" piper Dorothy Sawyers "Jag visste att jag inte skulle bli långvarig!"
"Nänä... Det är franskt hon är ute efter!" brölar Balzac och spänner ut bokryggen lite.

Hela raden håller andan när jag själv piper till av förtjusning och drar ut en röd läderklädd bok,
"Jag visste det, jag visste det!" strålar boken. "Jag ska härifrån, jag ska härifrån, adjö med möss och spindlar och felstavade ord, jag visste det! So long!"
"Helt otroligt!" suckar resten av bokförsamlingen. "Du är ju gammal! Värdelös!"
"Nänä.. Wrong gubbar och gummor, jag är en klassiker!" och instoppad under armen på mig så fnittrar boken "Tooodeeloooo!"

Och det är klart, det var en klassiker jag var ute efter, sedan att jag hittade den överraskade mig själv måste jag säga. Nu står den här. Den glänser av självtillit och knuffar de andra titlarna i ryggen och säger att "jodå, visst har jag varit ute och sett mig omkring, men man blir ju till åren, jag tror jag stannar här ett tag."

6 kommentarer:

Jackan, fruktköpare men inte ätare sa...

Här hemmavid ligger det ett antal frukter. Meloner av diverse art och några taggiga saker som jag inte ens vet vad de heter...

Jag har inte köpt just dessa själv men emellanåt köper jag meloner, som jag glatt föder upp flugor på, för inte 17 äter vi upp dem...

... melonerna alltså ;)

Shirouz sa...

Hehe, det känns skönt att höra att fler ägnar sig åt att köpa frukt som dom inte äter, jag kom på att jag gör så med apelsiner. De ser ju så förbaskat goda ut, men är så jobbiga att skala så för det mesta ligger dom bara där, och blir också bara flugodling av. Äpplen kan jag inte ha för dem dreglar gammelkatten över, antar han är svag för bekämpningsmedel eller nåt sånt.

Jackan, lite trött i skallen sa...

På tal om förvirrad fruktköpare så kommenterar jag bananinlägget på bokblogginlägget...

Hmm.. jo jag har precis börjat min semester och den är behövlig

*visslar och slänger meloner*

Shirouz sa...

Hehe, jag förstod det :) Skönt med semester kan jag tänka mig, det enda som oroar mig nu är att de hotar med högtryck i nästa vecka, 30 grader varmt osv och jag bara tänker "Varför kan det aldrig va laagom varmt?"

Jackan utan webbadress sa...

Letar förtvivlat jobb på Grönland men det verkar hopplöst

Shirouz sa...

Skottland eller Wales säger jag bara, säkra kort där det alltid regnar eller är lagom molnigt, om man får tro på deckarböckerna jag läser. Plus vindpinade hedar och pubar i varje hörn. Mörka pubar utan stora skyltglasfönster där man kan sitta och undkomma solen om den till äventyrs skulle få för sig att lysa. :)