onsdag 18 juni 2008

Kort.

Ska snart befinna mig på Vattenverket.
Frankrike förlorade. Fan. Thierry var som vanligt suverän.
Holland vann! Hurra!
Ikväll går det åt helvete.
Eller inte.
Hoppas på regn i midsommar. Är jag osolidarisk då?
Alla pratar och äter jordgubbar.
Jag vill ha smultron.
Läser Ed McBain. Alltid förknippad med sommar för mig.
Han är, eller var en av de bästa.
Hoppas på regn.
Behöver lite motvikt mot McBains 87e distrikt där värmen ångar.
Ska snart vara på Vatttenverket.
Börjar fundera över varför nu.
Så tidigt på morgonen. Det känns som sommarlov med aktiviteter hela tiden.
Jag har blivit indragen i ett sommarlovs-stim och är snart mogen för pension.
Eller, det kanske jag inte är.
Men i morse när telefon ringde och väninnan kvittrade som en kanariefågel kändes det så.
Hade varken hunnit med kaffe eller cigg.
Höll mig kortfattad. Brysk nästan rent av.
Som om jag varit med i en deckare av McBain.
Ringde upp en timme senare och var lite trevligare.
Hade fått i mig mitt kaffe och kunde börja fundera på tillvaron och mänskligheten vid det laget.
Eller rättare sagt över Vattenverk eller inte Vattenverk.
Men jag behöver aktiveras.
Kanske får jag klappa en abborre?
Gäddorna håller jag mig ifrån.
De är som bovarna i en roman av Ed McBain. Hala och snabba att hugga.
Så är det.

Inga kommentarer: