måndag 30 juni 2008

En liter frid, tack.

En helg helt kort...
Fredag med vänner, pratar engelska obehindrat och blir fruktansvärt ansvars-full.
Upptäcker att jag nog har världens största bakfickor eftersom jag letar efter nyckelknippan i tio minuter utan att hitta den. Visst mått av alkohol kan jag nog skylla på. Men inte helt.

Spenderar lördagen i fullständig kontemplation över en ganska gräslig bok. Alla kvinnor är om inte söta, så smarta, och är de inte söta eller smarta så har de någon annan spirituell sida. Karlarna är i genomgående ärkesvin. Eller kommer att bli. Frustar ganska ilsket men kan inte låta bli att läsa vidare för att se hur illa det kan bli. Mycket illa hittills.
Sedan äter vi jordgubbar och gubens grabb och jag pratar om övernaturliga fenomen, vi skrattar något hejdlöst åt filmatiseringen av några som flyttar in i ett hus där det regnar inomhus och där dörrar öppnas av vinddrag, säger "Men... Flytta då, dumskallar!" och är ganska outhärdligt kaxiga, för det kan man vara obehindrat när man sitter i soffan och äter chips och lyset är tänt.
Sedan vänder sig en kvinnas ögon ut och in och helt plötsligt fnittrar vi inte alls, vi byter kanal och ytterligare lite senare så bekänner vi att vi bägge lider av livlig fantasi. Jag berättar att jag sov med lampan tänd efter att ha läst "Jurtjyrkogården" och att jag kunde svära på att min katt luktade jord när han kom in. Vilket inte kanske var så märkligt eftersom han gillade att rulla sig i jord, men har du läst boken så vet du varför just den katten luktade jord....

Spenderar söndagen i kyrkan, eller två timmars konfirmation med högmässa, tänker på han som fullkomligt sken av något, kanske lycka, som skakade hand med mig och sa "Frid vare med dig!" allt medan jag mumlade samma tillbaka.
Måste vara det häftigaste man kan önska någon, egentligen.
Frid, liksom.
Hade vi alla lite mer mått av frid så kanske vi inte skulle vara så fruktansvärt stressade, irriterade eller sugna på den senaste outfitten eller något såntdärn't.
Jag vet inte. Men jag vet att jag tänkte att, ja, frid, gärna det, mycket och outtömligt.
Det skulle vara något att ha.
En liter frid i kylen. Bara att fylla på.
Ja tack, det vill jag ha.

Inga kommentarer: