tisdag 29 april 2008

Vad är det om?

Jag kan inte hjälpa att jag funderar på det här med orm.
Jag har hållt i majsormar och boaormar, det är inga problem, de var varma och jag kände musklerna under skinnet och jag kan inte låta bli att vara fascinerad av dem.
Jag har aldrig varit en av dem som applåderat någon som slagit ihjäl en orm, det är så jävla onödigt gjort.
Och när jag ser dem, ligga still på skogs-stigarna är det okay, det enda är att jag inte vill trampa på dem, för tyvärr ser de ju ibland förvillande lika ut en trädgren.

Men...
När jag ser en orm ringla fram så känner jag alltid en rysning i hela kroppen.
Vad är det om, egentligen?
Är det rörelsen? Det går fort och det är oförutsägbart, ena stunden kan de vara på väg åt ett håll och sedan, vips är de på väg åt ett annat.
Jag måste jobbba på det.

För, jag menar, nu är det vår, nu är det ormarnas tid i skogen, jag är bara en turist i deras tillvaro (tack Ebba Grön...) och jag och ormarna lär stöta på varandra ofta nu.
Och en hel del av dem lär ringla fram längs vägarna...

Inga kommentarer: