tisdag 8 april 2008

Några saker...

Några saker jag fick klart för mig igår:

1. Det var som fan! Jag har varit en GI-are innan det var uppfunnit som begrepp...
Tänka sig.. Inte en renlärig men bra nära. Tänka sig...

2. Vad är det med gamla böcker? Igår när jag skulle läsa något så gick jag inte till de nya högarna utan tiden tillbringades med "Oscar Wildes sista testamente" och säga vad man vill, men jag tycker så synd om honom. Fortfarande.

Sedan letade jag fram Ralph Waldo Emersons bok, bara för att ha något att läsa i reklampauserna men jag såg inte mer av tvn efter att ha läst några sidor, det är ett så målande språk och jag kommer på mig själv med att tänka att "ja, så är det, precis så är det!" Igen.
Tala om ordkonstnär och tala om en fri tänkare...

Har vi några sådana idag överhuvudtaget? Sådana som målar med ord och sätter punkten precis där den ska vara? Egentligen?
Sedan, visst är jag säker på att jag inte förstår precis allt, för när jag väl är inne i en bok så känns idén att leta efter engelska- lexikonet som en ganska dålig idé, jag tror att innebörden av orden och meningarna går fram ändå, när man är riktigt inne i dem.

Och jag kollade lite på Thoreau, minns fortfarande den sommaren när jag satt ute i skogen och fnissade högt när jag läste om hur Thoreau ställde sig till att läsa nyheter. Han skrev det redan på den tiden, att högst en tidning i veckan var nog. Han skulle varit med nu, han hade flyttat till Walden permanent.
Men Thoreau får komma senare, i maj, juni tror jag det är läge, han ska läsas utomhus i fågelkvitter, jag vet inte varför, men så är det bara.

Sedan rumsterade jag om lite ytterligare och se på fan, där ligger den senaste av Stephen Booth och gonar sig i en bokhylla, jag hade glömt att jag köpte den, men den får nog komma till pass till kaffet i eftermiddag...

På tal om böcker, men något är fel på biblioteket här, jag hittar ingenting att läsa där just nu, jag hittade i och för sig Wildes brev till Boise, men som jag sa, det är ledsamt att läsa, och just nu känner jag inte för ledsamt så jag la tillbaka honom och sa att vi ses senare.
Alla Rankin har jag läst, alla Hill, alla Robinson, jag önskar alla de som håller på med skotska mord kunde komma ut med en ny bok. Helst igår. Vet inte varför jag är så insnöad på dem, har varit ett bra tag nu, och det verkar inte gå över.

Men i alla fall, det är lustigt, när bokhyllorna har gott om böcker jag inte läst, varför envisas jag med att gå tillbaks till de gamla som jag har läst... På något sätt är det som att återse en gammal vän, orden kan vara väldigt välbekanta ibland och ibland när jag läser om saker får de en helt ny innebörd. Vetefan vad det beror på, troligen har ju inte orden i boken ändrat sig sedan sist, kanske det är jag, eller rättare sagt, det måste vara jag som har ändrat mig. Sedan om det är till det bättre eller det sämre det kan man säkert tvista om...

Hmm, ser att det nog är dags för att tänka på lunchen, förresten är det normalt att katter äter avokado? De små liven var helt till sig i pälsen igår och till slut så fick de lite avokado, jag tänkte att "det här lär de väl spotta och fräsa åt" men nej... Bägge två åt som om de fått betalt för det och sedan sov de som grisar efter...
Ytterligare en sak som jag inte visste om dem. Man lär sig hela tiden...

Inga kommentarer: