tisdag 29 april 2008

Jag försöker ju göra gott så gott jag kan...

När jag kom ner med första laddningen tvätt så såg jag något på golvet, "ludd" tänkte jag, men sen såg jag att luddet rörde på sig, inga glasögon, som vanligt, så djärv som jag är så steppade jag närmare och tänkte "är det en så stor spindel så ställer jag in tvätten idag."

Det var en humla, en riktig bamsehumla som satt och gonade sig på tvättgolvet. "Här kan du ju inte ligga!" sa jag, humlan sa ingenting, vi stirrade på varandra och han eller hon tog några fler steg.
Efter vad jag kunde se verkade det inte vara något fel på den, mer än att han smaskat massor med nektar så han var lite baktung.

"Vänta där!" sa jag och sen stoppade jag in tvätten och började titta efter något för att transportera ut humlan med, nu är det som så, att vår tvättstuga är fruktansvärt handikappad när det kommer till hummel-transporter. Och till städning med för den delen.
Finns ingen svabb-hink, bara en grå riktigt väl-använd svabb, en liten sopskyffel modell sådan som man ger små barn innan de har utvecklat talförmåga och kan säga att "sopskyffel som leksak går fetbort!"
På de få pinaler som finns kvar står det märkt "Får ej bortföras från tvättstugan" och "Tillhör bostadsbolaget."
Trots det så försvinner städpinalerna alltså. Jag har ingen förklaring till varför, jag menar, hur dyrt är det med en sopborste egentligen?

Så, absolut inga hummeltransporterare där, inte heller är jag nån Ms Dolittle så att ta den i handen avfärdade jag tämligen snabbt.
Humlan knallade vidare på golvet och jag underrättade den om att jag skulle snart återkomma med en stor sopskyffel som den kunde åka i.

Traskade upp hit, och glömsk som jag är så började jag med maten, och sen var det något annat, tiden gick och jag såg att det var dags att gå ner.
Kom ihåg sopskyffeln och traskade in i tvättstugan.

Inte ett spår av humlan.
Ingenstans.
Jag synade golvet.
Jag synade taket.
Tvättmedelskartongerna.
Torkskåpet.
Tumlaren.

Inte en susning av humla någonstans.

Tänkte att de kanske har bo någonstans i väggarna eller något, så jag la in en ny omgång, traskade ut, med sopskyffeln och utanför står vaktmästarens bil, han log och jag log tillbaka och viftade glatt med sopskyffeln.
Såg att han började rynka på pannan och se lite betänksam ut, men jag knallade på.
Inte bara misslyckades jag i mina intentioner att rädda humlan, nu misstänker vaktmästaren mig säkert för sopskyffel-stöld också...

Inga kommentarer: