torsdag 10 april 2008

Det är ett mysterium.

Det här är tammefan ett mysterium....

Om jag hade en tia för varje kvarlämnad pulka i skogen, varje kvarlämnat linne, varje omsorgsfullt knuten hundbajs-påse så skulle jag om inte vara miljonär, dock vara en bra bit på vägen.


Säger de till sina kids "Nej, men nu när pulkan är trasig kan vi inte dra hem den, och mamma och pappa har inte tid att gå till soptippen heller inom den närmsta framtiden, så nu lämnar vi den här, med de där uppskurna kanterna, ja, så att något rådjur eller annat kan fastna i den och blöda till döds en bit bort här i skogen. Kom nu så skyndar vi oss på så blir det tacos hemma."

Har ni lika mycket intelligens som en smörkola eller?

Sedan kan jag för mitt liv inte förstå var det smarta ligger i att ta upp efter sin hund, stoppa ner det i en påse, knyta ihop den och sedan lämna den intill stigen.
Jag inser förstås att det är något genialiskt som går mig förbi, i hela den här proceduren, och att mina tankar att helt enkelt peta in det som hunden producerat en bit in i skogen är en allt för enkel lösning. Nej, svepa in det och sedan lämna det bredvid stigen är bättre.

Sedan har vi det här med kläderna i skogen, jag vet inte jag, men kanske är det som så att folket i min skog drabbas av en fullständig nakenhets-längtan därute i skogarna och de kanske känner att de inte är ett med skogen förrän de springer som en naken faun emellan grangrenarna.
Hur som helst är jag vanvettigt tacksam så länge det enbart är kläderna som jag stöter på, hur mycket jag än är för att folk ska vara precis som de vill så är jag inte helt för nakenspringning.

Ja, ja, jag vet, sedan har vi det vanliga skräpet i skogen, jag menar, jag förstår att folk blir trötta och dästa efter att de tillbringat lite rekreationstid ute i skogen. Man kan inte begära att folk ska ta med sig allt skräp hem. Det finns säkert någon annan som gör, tänker de, säkert någon gatsopare (inte för att de sett en gatsopare mer än på gamla fotografier men ändå) som kommer att förvilla in sig i skogen och börja plocka deras korvpaket och trasiga glasflaskor.
För övrigt så är de ju inte där, när någons hund har trampat rakt på en spetsig glasskärva, så varför skulle de bry sig?

Inga kommentarer: