onsdag 9 april 2008

Dagens ord.

Jag blev så osäker här på om det heter "Det enda" eller "Det ända" så jag kastade mig som en skeppsdrunken myterist över min enda livboj här i livet, svenska akademiens ordlista...

Det verkar som att "Det enda" är rätt.
Men, det som fångade mitt riktiga intresse var ordet bångsam.
Det är dagens ord, det.
Bångsam.
Minsann.

(Och ja, det är tillåtet att fundera över vad skeppsdrunken kan betyda. Jag uppfann det nyss. Jag är mäkta stolt över det. Och har min egen definition fix och färdig.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

..och strax efter bångsam kanske ordet bänna står? Det är ett bra ord med schwung som bra beskriver hur j-vl snabbt man åker om man bänner förbi t ex en liten affär i ett bostadsområde....;-) /Vitlöken/

Shirouz sa...

Ganska kul att jag tillbringat så lång tid i den här delen av Sverige och aldrig hört det förut, man lär så länge man lever... :)
Å andra sidan, jag undrar om Akademien har med tordad och tetig som vi brukade säga i min gröna ungdom i min gröna hemstad.