söndag 24 februari 2008

Är det där, eller inte?

Ååååh, jag grubblar mig tokig!!!!

Så här är det.

I "min" skog, på en stig som jag börjat använda mer och mer, så ligger det ett träd tvärs över stigen, jag har klivit över det och inte funderat mer på det.

Men förra veckan, när jag var ute, när jag hade småsprungit kanske en halv kilometer bort, så fick jag känslan av att jag *inte* hade klivit över trädet.
Var det borta, eller var jag helt enkelt så van att skutta över det?
Nåväl, tänkte jag, nästa gång så kollar jag det.

Det gjorde jag givetvis inte, jag bara älgade på och drabbades av samma känsla när jag kommit en bit bort igen, givetvis är jag också för lat för att vända om och kolla.

Så här höll jag på hela förra veckan.

Igår så tänkte jag att jag var tvungen att kolla hur stormen farit fram med skogen (yep, jag tror det bor en liten skogvaktare inom mig...) jag fick hoppa över ett träd som inte klarat stormen och kom ut på den lite större vägen, tänkande "den här gången ska jag kolla om det andra trädet ligger kvar."

Och älgade på.

Tills jag kommit en tre-fyrahundra meter bort och återigen infann sig känslan "Var det där,eller var trädet inte där?"

Yep. Jag måste ut idag igen, den här gången så ska jag nog ta med en lapp att klistra fast på ärmen eller något.
Men, det är inte utan att jag börjar fundera, om det är så, att saker som vi blir vana vid, slutar vi att se dem?

Så till den milda grad att vi inte ens lägger märke till när de försvinner?

Inga kommentarer: